Beriringan ke Syurga~

Wednesday, May 27, 2009

Misi mustahak





Semalam yang kelam, apapun..Alhamdulillah, kami dapat melakukan satu misi khas untuk para Muslimat yang disayangi di Taman Ilmu ini, walaupun waktunya tidaklah panjang, saya terus mengharapkan setiap teguran yang saya lakukan semata-mata kerana sangat menyayangi insane bergelar-HAWA.masuk ke hati..

Misi menjaga pagar asrama! Hehe..skali tengok memang macam zaman skolah-skolah dedolu, tapi, style yang agak lain, panggil dan terus bagi nasihat-‘ceramah Free’ secara berkumpulan, macam-macam feed back boleh tengok, macam-macam jenis orang boleh tengok, ada yang senyum, Alhamdulillah, ada yang buat drama tengking menengking, MasyaAllah, moga Allah melembutkan hatinya.

“Ala kak..saya pakai la stokin..ni ha..dalam poket..” wajah nampak kurang senang bila saya menghampirinya, saya usap lembut belakangnya,

“Takpela..nanti nak keluar pakai ye” habis bersopan dah susun ayat.

“ala..kan saya cakap saya pakai, tudung saya pakai stoking ada ni, nak apa lagi!” terus berlalu pergi, saya tergamam, sedih juga.

__________________________________________________________________

“Nak pergi mana nih..”saya buat muka terkejut.

“Nak gi tu ..err..sana.. sekejap je..” matanya memandang kearah lain.

“isyyhh..mana boleh pakai macam ni..nak turun kena pakai jubah atau baju kurung je..seluar tak boleh sayang oii..” berbasa basi..

“yek..habis orang lain boleh je..” dia pulak nampak terkejut.

“jangan ikut orang lain..diri kita kita yang kena jaga kan..”aduss..

“Alaa.. cafĂ© je..”

“ naik sekejap boleh..”akhirnya, saya memberi keputusan.

“ye la..”

Alhamdulillah.

_______________________________________________________________________


“nak tegur orang lain kali tengok dulu siapa aku ni..”saya berpaling, saya kenal orangnya.

“ehh..kenapa ni..” saya meluru kearahnya.

“ni..nak pergi meeting jap..”

“boleh, tapi kena tukar baju jap..”saya berusaha untuk senyum dan berpaling kearah sahabat yang dimarah tadi, kami berdua dipagar itu, dan yang lain bertugas di setiap pagar yang lain.

“Alaaahh..encik-? kasi je..”nampak, dia marah.

“encik ? mana tau .dia lelaki...naik sekejap ye..”saya usap belakangnya, tahu-macam menuang minyak petrol ke api. Dia berlalu pergi, sambil mulut tak berhenti menjerit-jerit, 10 minit kemudian dia turut dengan beju kurung dan meluru ke sahabat saya.

“Awak..kalau nak tegur orang..tengok dulu saya ni siapa..!” jari telunjuknya tegak tepat ke wajah sahabat saya.isy..parah ni.

“dah..da..takde apa-apa la..”saya cuba tenangkan dia..last-last dia pergi sambil jerit-jerit, sahabat saya terduduk, kalau saya-menangis.

Errr..

________________________________________________________________________


Nah, inilah gayanya, tapi bila disamping sahabat-sahabat, saya kuat, merekalah kekuatan saya bila hadapi situasi macam ni.semata-mata untuk membawa dan mengenalkan sahabat-sahabat lain dengan Islam yang sebenar. Bukan sekadar mengikut membuta tuli.
Kami jaga pagar bukan untuk menunjuk diri, bukan nak perasan diri bagus dari orang lain, tapi nak nasihat semua sahabat-sahabat dengan apa yang sepatutnya, marahlah kami, dan kembali ke bilik dan berfikir semula sejenak, mana yang baik dan mana yang buruk.

Masih ingat entry saya tentang dimarah depan-depan, tau tak impak positifnya, saya langsung tak rasa apa-apa walaupun dimarah teruk waktu jaga pagar tu..see…(^-~)

Sangat terharu bila kak Syuhada cakap ngan dua tiga orang budak

“Adik-adik sayang islam kan..”budak-budak tu angguk perlahan ..

dan hari ni, dalam meeting, kami dapat teguran rambang dari-tanpanama- disampaikan oleh seorang sahabat-belajar sikit cara nak menegur orang!tapi rasanya semua semalam memang jadi sesopan yang boleh, tak tau pulak depa terasa dengan kelembutan tu.

pening..pening..

4 comments:

Lisam said...

cik nessa..
ni cite zaman bile?
zaman skolah dedulu ke?
ke cite zaman skrg?

cik nessa tak menerangkan secara teliti tempat kejadian, masa, & tujuan menjaga pagar tu..
waaa...fening2..
ngeee~

nessa syahirah said...

zaman sekarang la tok oii..
selasa minggu lepas, tempat?rahsia..

iNtAnCtZ said...

inisiatif yg sgt bgs..

keep up nessa..plez do pray for me to have guts to do what u've deed~

nessa syahirah said...

nisa doakan seekerz hari2,hehe

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena