Beriringan ke Syurga~

Monday, September 20, 2010

siri Cerpen Palestin : Demi Cinta-Mu- I





Suasana stadium tertutup semakin gamat, di pentas giliran penyanyi nasyid berirama jihad sedang membuat persembahan, semangat anak- anak muda dihadapn sedang memuncak, terinjut- injut sama mengikut lagak kumpulan dihadapan mereka, sesuai dengan rentak dan iramanya, konsert cahaya cinta buat Gaza yang dianjurkan seketeriat pendidikan kumpulan mahasiswa islam itu ternyata hampir berjaya, objektif utama mereka untuk mengutip dana buat mangsa pencerobohan zionis keatas gaza nampaknya telah melebihi sasarannya, tetamunya melimpah- limpah, kantung- kantung kain yang diedar sejak awal konsert tadi sekejap sahaja sudah penuh dan berganti- ganti.

Nuh berjalan menuju ke tempat duduk paling atas, kosong, seperti hatinya yang kosong, mindanya juga, anak- anak muda yang semangatnya memuncak dihadapan pentas dilihat dengan pandangan yang juga kosong!

Jika bertanya tentang dirinya saat ini, dia sedang tercari- cari makna kepuasan dalam perjuangan, kemuncak kepuasan itu yang benar- benar dia tagih, entah, sejak akhir- akhir ini dia seperti mencari- cari sesuatu untuk memenuhi kehendaknya, malah saat bertukus lumus menyiapkan persediaan konsert ini sehinggalah majlis gah ini benar- benar berlansung, dia masih belum puas! Dahulu dialah yang berada dibarisan hadapan sekali, itu, disana, ditempat anak- anak muda yang sedang bersemangat itu, tapi kini, hendak berada di tempat duduk hadapan pun, dia tidak mahu.

Akhirnya dia keluar, menuju ke parking kereta, menghidupkan enjin dan bergerak menuju ke suatu destinasi.

Lampu merah, dia memberhentikan kereta, mindanya masih menerawang, tanganya sebelah disandar ke sisi tingkap kereta yang terbuka luas, sesekali dia mengeluh, seperti ada sesuatu yang berat melanda mindanya, tapi apa? Dia sendiri agak kurang pasti dengan diri sendiri, mesej- mesej baru banyak yang masuk ke telefon bimbitnya, dibacanya satu persatu.

“enta ke mana, majlis belum selesai.”- razif.

“ustaz saiful cari enta, jangan cari pasal Nuh..”- ali


lalu saat lampu isyarat bertukar ke warna hijau, dia membelok ke kanan, simpang memasuki masjid besar Shah Alam.

Saat Nuh masuk ke dewan solat masjid besar itu, dia segera menunaikan solat sunat tahiyyatul masjid, usai, kemudian dia mencapai Al- Quran di rak dihadapannya, ayat- ayat agung itu dibaca satu persatu, air matanya gugur.




“enta kemana?” Razif bangun, sejak dari tadi dia menunggu Nuh pulang, mahu disoal satu persatu ketiadaan ” Pengarah Program” yang tiba- tiba hilang dan tidak muncul- muncul meskipun sewaktu post moterm majlis dijalankan.

”enta sedar tak enta ni pengarah program tadi?” Razif makin panas melihat wajah selamba yang dihadiahkan Nuh.

” Nuh..Ana tanya enta ni..jawablah” intonasi suaranya semakin meninggi.

” aku ke kedai makan, lapar..” memang sebelum pulang tadi dia singgah ke kedai makan mengisi perutnya yang kosong sejak tengah hari, dia menyengih, memang perwatakannya begitu, sering mengendurkan marah sesiapapun yang sedang memarahinya.

” ye..kalau ye pun, bagitahu la..” Razif duduk kembali, marahnya hilang.

”okey..okey, nanti aku bagitahu ye..” bahu Razif dipicit lembut, kemudian dia berlalu masuk ke bilik air, Razif mengeleng kecil, kemudian tersenyum, Amar masuk.

”hem, dah balik dah budak tu” matanya mengisyaratkan Nuh yang sedang mandi di dalam bilik air.

”ha’ah, ke kedai makan..” Amar pun menggeleng kecil, kemudian dia tersenyum, ada- ada sahaja Nuh ni, sampai si Razif yang panas baran ini pun boleh lembut bila berhadapan dengan Nuh.


suis lampu ditutup, Razif kembali ke katilnya, Amar sudah lena, Nuh, masih berbaring manongkah dahi, matanya masih terbuka luas, seperti memikirkan sesuatu, jadi Razif segera mematikan lampu, agar sahabat- sahabatnya ini dapat berehat sebaiknya, meskipun ada kerja yang masih belum diselesaikannya, tak mengapalah, dia akan bangun awal keesokkan harinya, dia menekan punat telefon bimbitnya, 2.30 pagi~ ah, dia hanya punya dua jam waktu berehat.

”Zif.. kau dah tidur ke?” suara Nuh tiba- tiba memecah sepi.

Razif membiarkan dahulu soalan Nuh tidak berjawab, selang lima saat baru dia menjawab.

” Belum..kenapa?” Nuh senyum dalam gelap.

” post moterm okey?” soal Nuh.

“okey, Amar yang handle..” jawab Razif.

“ enta kemana sebenarnya?” Razif yakin, Nuh sedang dilanda suatu masalah sebenarnya.

“ Kemasjid, kemudian ke kedai makan” jujur.

” kenapa?”

” mencari kekuatan”

”kenapa enta tak ada kat depan tadi, seperti selalu”

”entah”

” semangat enta dah hilang ke ha?”

” bukan..malah semakin membara” bicara Nuh tersekat dikerongkong.sepi.

” ha?” ulang Razif.

”entah”

”Razif..”

”yups”

”kau rasa kita sampai bila nak macam ni, konsert, demonstrasi, konvoi..kau rasa sampai bila?” Akhirnya, Nuh meluahkan isi rasanya.

”bosan?” duga Razif.

” bosan menanti..” tenang Nuh menjawab.

” Allah tidak menilai kejayaan Nuh, Allah menilai usaha kita” jawab Razif, dalam gelap Nuh senyum sinis.

” kita ke palestin, mahu?” Nuh semangat.

Senyap.

”mahu?” soal Nuh kembali.

” enta pergi, ana masih punya ibu..”

” oh ya, mak bapak aku dah tak ada..” gurau Nuh, benar, Ibu dan Bapanya sudah meninggal, tapi bukan kerana itu, dia memilih untuk berjuang.

”bukan, enta terasa?” risau Razif, takut menyinggung sahabat karibnya itu.

” mana..aku dah biasalah” ujar Nuh.

Nuh bangun tiba- tiba, laju, dia menuju kepintu.

mana?” Razif terkejut, malam- malam begini, mahu kemana lagi Nuh?

”Palestin, haha” Nuh menuju keluar.

Razif menggeleng kecil, sudah besar, pandailah dia menjaga diri.

Nuh menuju ke masjid Universitinya dengan kereta kenari hadiah kakaknya yang kini sudah bergelar pensyarah, seperti malam- malam sebelumnya, dia gemar ’melepak’ di masjid, dia masuk, membuka kipas yang betul- betul mengadap dirinya, dan terus berbaring, matanya masih tidak mengantuk, masjid itu sepi, jam ditangannya sudah jam 3.00 pagi, dia mengira- ngira, kalau di Palestin, akan sunyikah masjid disana saat dua pertiga malam menjengah, kalau di bumi suci itu, akan sepikah masjidnya saat azan subuh berkumandang- seperti masjid ini?, setiap waktu subuh, yang hanya kelihatan adalah sesaff dua pelajar mahupun pensyarah, entah yang lain mana perginya., sudah mabuk dunia agaknya. Umar mengiring ketepi, matanya masih terkedip- kedip, jiwanya gelisah, dirinya dilanda cinta, cinta yang hanya untuk Tuhannya yang esa, Allah- bisakah aku yang menjadi manusia yang syahid dijalan-Mu? Sebagai kekasih-Mu?

Nuh bingkas bangun, mahu meleraikan gelisahnya, dia mengambil wudhu’ diluar, kemudian masuk dan mencapai Al-Quran, usai membaca dua muka, dia bangkit solat sunat, jiwanya tenggelam dalam rindu, dia benar- benar rindu..

* * * *

”Betul Nuh?” Ustaz Iman bersuara tenang, mahu mengejutkan Nuh yang tersengguk- sengguk dibelakang, pelik, Nuh si pelajar yang baginya sering menonjol dan menjawab persoalannua, sejak akhir- akhir ini sering tertidur didalam kelas, seperti minatnya untuk belajar sudah hilang, mata Nuh terbuka luas, dia mengangguk kecil.

”Wallahua’lam..” Ustaz Iman menamatkan kelas, matanya memandang Nuh dibelakang, mengisyaratkan dengan tangannya supaya Nuh bertemu dengannya di bilik.


”Enta kenapa Nuh, sejak akhir- akhir ni selalu tidur dalam kelas, jangan cakap dengan Ustaz ni berpunca dari pertunangan kamu..” Nuh terggelak kecil, mana.. dia pun ingat- ingat lupa yang dia sudah bertunang-haha.

”sejak dua menjak ni saya susah tidur malam la Ustaz” Nuh jujur.

”aisyh..kenapa? pelik ni..” Ustaz Iman senyum- senyum.

” ha..Ustaz jangan salah sangka, entahlah ustaz, insomnia agaknya” Nuh tergelak besar, dia dan Ustaz Iman memang akrab-seperti adik beradik.

”jangan begini Nuh, dua minggu lagi final exam kamu tahu..” Ustaz Iman mengingatkan.

” iya Ustaz, saya ingat..,maaf ustaz, tertidur, tapi saya janji akan ulangkaji soalan- soalan yang ustaz beri dalam kelas tadi” janji Nuh.

”baik, kalau tak faham apa- apa, tanya Ustaz” pinta Ustaz Iman.

” kamu dah makan?”

”belum Ustaz, tak ada selera” Nuh senyum lagi.

”kamu ni, ada- ada saja, itu sindrom orang nak kahwin tu” pecah tawa keduanya.


InsyaAllah bersambung next post.



0 comments:

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena