Beriringan ke Syurga~

Sunday, January 6, 2013

cerpen : Berlari ke Syurga~




“ kau jangan nak mengarut, ini saat kemuncak kemasyhuran kau, cuba kau bagitahu aku sekarang, apa benda yang kau tak ada, duit kau mencurah- curah, tawaran filem kau menderu- deru masuk, berebut- rebut orang panggil kau buat konsert, dan sekarang kau bagitahu aku kau nak bersara, nak bertaubat? Apa ni?” 

Sepi.

Wajah wanita berwajah bengis itu dipandang sekilas, kemudian dia menunduk semula.

“Najla!”

“Najla nak bertaubat Ibu, Najla dah terlalu banyak buat dosa, Najla ni kotor ibu, seluruh tubuh Najla jadi tatapan orang, Najla takut ibu, takut!”

Suaranya masih tersimpan paras kerongkong, mana berani dia melawan wanita dihadapannya ini, ibu, bila saat dia marah, semua orang tahu, tidak pernah ada yang berani membantah, semalam dan kelmarin, dia menyembunyikan diri di bilik, dua acara penting yang seharusnya dia jayakan ditinggalkan begitu sahaja dengan alasan dia demam panas, sedangkan dia baik- baik saja, Cuma sedikit letih seminggu ini sebaik pulang dari dibawa mengerjakan umrah oleh keluarga angkatnya dan dibawah ke Palestin.

Palestin, ya, Palestin.

Dia dibawa masuk kedalam Masjid Al- aqsa, dan dia bersujud didalamnya.

Yang sebulan sebelum itu, yang namanya bersujud itu mungkin sudah dia ingat lupa bacaannya.

Yang mulanya dia bersetuju kesana atas nama kemanusiaan, terselit dihatinya supaya para peminat menjadi semakin cinta dengannya.

Yang mungkin dia bakal peroleh anugerah artis cinta keamanan, bukankah namanya akan terus melonjak setelah itu, bahkan sempat dia menyuarakan kepada ibunya untuk menjadi seperti artis barat anggelina jolie, maka ibunya bersetuju untuk dia kesana, oh ya, dengan syarat, dia tidak pulang dengan kanak- kanak kecil yang akan dikelek kesana kemari selaku anak angkatnya.

Dia- Najla Mellissa, artis muda berbakat besar, sedang berada di puncak kemasyurannya, ada yang bilang dia permata yang dinanti- nantikan dalam dunia hiburan, para wartawan tidak berhenti memuji kecantikan dan kelunakan suaranya, juga betapa besar bakatnya dalam bidang lakonan.

Air matanya tumpah, menderu- deru, jengkel dengan paksaan ibunya, dan dia masih teringat- ingat dengan kejadian yang berlaku didepan matanya sewaktu melawat al- Aqsa.

Oh Tuhan.

Manusia apakah aku ini?
                            
********************************

Setelah itu Najla terus mendiam dari dunia seni, seingatku, dia menjadi manusia yang cukup berbeza dari seluruh dunianya sebelum itu.

Dia gadis yang cukup lincah di sekolah dahulu, ya, aku mengenalinya di sekolah seawal kami di tingkatan satu. Kecantikannya yang diwarisi dari bapanya yang berasal dari England sering menjadi tajuk perbualan teman- temanku, kemerduan suaranya disetiap pertandingan nyanyian anjuran sekolah juga menjadi kegilaan hampir seluruh para pelajar, sehingga satu saat dia berpindah ke kuala lumpur, dengar cerita dia hendak menggapai cita- citanya, di kampung ini dia tinggal bersama neneknya, dan aku juga mendengar cerita dari orang- orang bahawa ibunya kembali untuk menjaganya setelah mendapat tahu tentang kelebihan anaknya ini, sebelum ini menjenguk pun jarang sekali, kesan perceraian ibu dengan bapanya. Kemudian dari itu sekolah kami menjadi sebagai sekolah bekas tempat pengajian seorang artis terkenal tanah air.

Tiga tahun setelah aku pulang dari mesir , aku bertemu dengan Najla Mellissa secara tidak sengaja, ketika dia dibawa ke hospital tempatku bekerja setelah mengalami kemalangan kecil, kami berbual agak lama, itupun setelah aku perkenalkan diriku, sebagai yusuf, ketua kelasnya ketika ditingkatan tiga dahulu, mujurnya dia ingat, katanya tidak sangka aku sudah menjadi seorang doktor sekarang. Dan esok, berita ‘kemalangan kecil’nya tersebar. Aku masih teringat senyumku ketika membaca akhbar selang sehari selepas kejadian.
                                                                                    


*************************

Biarpun seluruh dunia mengecamnya, Najla tekad mahu berhenti dari dunia hiburan, hari ini dia membatalkan sebuah konsert lagi, yang akan diadakan dua bulan hadapan, tiket sudah mula terjual, marah besar pihak penganjur kepadanya.

Biarlah, biarlah!

Entah kuasa apa yang meresap kedalam hatinya, tidak pernah dia setegas ini dalam segala hal pun,  bahkan semua orang mengenalinya sebagai Najla yang lemah lembut dan mahu mendengar kata, lebih- lebih lagi kata ibunya, sekalipun sering dilayan dengan kasar.

you dah tarik diri dari  konsert ‘demi cinta’ tu?” soalan dari Iera syakira, teman artisnya menerjah ke gegendang malam itu, saat itu baru selepas dia memberi salam usai solat fardhu isyak dibilik banglo mewah tiga tingkat yang dibelinya.

“ya, I dah tarik diri” malas mahu berdalih- dalih.

“serius you dah gila I rasa, tak boleh ke you fikir semula apa yang you dah buat ni, peluang besar, ini rezeki Allah nak bagi kat you tahu tak”

Najla Mellisa tersenyum, agak sinis.

“ini keputusan I

“artis lain pun ramai pergi mekah macam tu, buat umrah, ramai pun yang buat haji, okey je diorang I tengok, balik dan teruskan buat kerja, Cuma tutup lebih sikit tu pun okey dah, you memang tolak tuah tahu tak? Atau you dah gilakan sangat anugerah tokoh artis cinta  keamanan tu”

Najla Mellissa beristighfar, memejam mata, cuba dikawal perasaannya. Saat itu dia hanya merasakan hanya Allah lah tempat untuk dia bergantung, Maha suci Allah yang Maha mengampuni hamba-Nya, sekalipun aku yang dah terlalu jauh jalannya ini.

you ada apa lagi nak cakap selain hal ni, I mengantuk, nak tidur” malas, penat, letih, Najla sudah muak melayan kerenah manusia sekelilingnya tidak tidak henti memujuknya untuk terus bergelumang dalam dunia hiburan ini, dia benar- benar tekad, suaranya akan disimpan mulai saat ini, lenggang suaranya dan gerak tubuhnya menerusi lakonannya yang akan disaksikan oleh seluruh negara akan terhenti mulai saat ini.

“ye lah, I ni nak nasihat je, ikut suka you lah” akhirnya perbualan dihentikan.

Najla menarik nafas panjang, dia menadah tangan, memohon diberi kekuatan oleh Allah, usai solat dia mengambil sebuah buku dari deretan buku agama yang dibelinya di MPH siang tadi, buku bertajuk, 50 wasiat Rasulullah kepada wanita  itu dibuka perlahan. Esok dia mahu mencari guru agama, dia tekad!

*********************

“salam doktor, ni aku Najla, ingat lagi tak? Aku nak jumpa kau boleh?”

yusuf menggosok mata, pagi- pagi buta lagi  sudah dapat mesej, dari Najla Mellissa, mana tak terkejut dibuatnya.

“Mengigau ke Najla ni” telefon bimbit diletak ketepi, yusuf melangkah ke bilik air.

Selesai sarapan barulah dia mahu membalas, dia tersengih, sudah jatuh cintakah Najla Mellissa dengannya selepas pertemuan mereka di hospital tempoh hari.

“aku off hari ni, boleh, kat mana?” mihun goreng disua kemulut.

“cantik, jumpa di rose café dekat jalan belimbing, dekat dengan hospital kau kerja tu kan?, aku nak bagitahu kau sesuatu”.

“okeh” sepatah dibalasnya, dengan artis popular ni kena jual mahal sikit, Yusuf tidak lekang senyum, disua air Nescafe ke mulut. Nak meluahkan cintakah Najla Melissa, hati Yusuf berdetik nakal.

“ Najla Mellissa batal konsert demi cinta setelah membatalkan dua konsert sebelum ini”

Tersedak.

“Kenapa bang?” adiknya memandang dari ruang tamu.

“ ulang ayat dalam surat khabar yang lia baca tadi”

“ Najla Mellissa batalkan konsert, tak ada kaitan dengan abang pun”

“okey, akan ada kaitan, akan ada kaitan”. Bisiknya, dan tersenyum.

                                     *****************************

“aku tahu kau belajar kat mesir kan, aku tahu dulu kau budak paling alim kat sekolah” Yusuf menanti, akan apa yang akan Najla bicarakan, oh ya, dia cantik hari ni, berselendang ungu.
“ aku nak belajar agama, kau boleh ajar aku?” oh begitu.

“ aku kat mesir ambil medic Najla, bukan bidang agama pun” risau juga Yusuf dibuatnya, tapi kasihan melihat kesungguhan Najla Mellisa. Dia tahu, minggu lepas kecoh dalam ‘melada dunia hiburan’, rancangan gossip hiburan paling popular yang ditonton adiknya tentang berita penghijrahan Najla Mellisa, Cuma dia hanya menganggap ini adalah penghijrahan seperti yang dilakukan artis- artis sebelum ini.

“entahlah, aku hanya ingat untuk call kau je bila aku terfikir nak cari guru agama, atau kau boleh carikan guru agama untuk aku?” wah, istimewa terasa bila Najla Mellisa teringatkan dirinya, yusuf tersenyum.

“nanti aku tanyakan isteri..”

“oh kau dah kahwin?” terkejut Najla Mellissa, tidak pasal- pasal timbul isu keluar dengan suami orang tanpa si isterinya.

“isteri abang aku, dia ustazah” Yusuf beriak serius, menyambung bicaranya, dan hatinya berdetak riang.

“oh Alhamdulillah, terima kasih Yusuf”

“boleh aku tanya sesuatu?” Yusuf memang sudah berniat untuk bertanyakan hal ini sewaktu mengetahui tentang berita penghijrahan Najla Mellissa lagi.

“apa yang buat kau nak berubah, aku tahu ni hidayah Allah, tapi apa penyebabnya ya”

Yusuf serba salah, Najla Melissa menangis dengan soalan itu.

“ada satu peristiwa yang berlaku sewaktu aku di palestin, keluarga angkat aku bawa aku melawat kesana, aku tak boleh ceritakan, biarlah hanya aku dan Allah yang tahu”

Yusuf menghormati, dan akhirnya tangisan Najla Mellissa siang itu berhenti sendiri tanpa dipujuknya, tapi ada satu yang buat dia tahu, Najla Mellissa benar- benar ingin berubah, dia benar- benar luar biasa!

**********************

Sejak pertemuan di Café tempoh hari, aku memperkenalkan Najla Mellisa dengan keluargaku.Sangka mereka, aku yang menjadi penyebab perubahan Najla, lantas aku menyangkal, mana mungkin, aku hanya doktor gila- gila, bukan ustaz idaman gadis persis anna Althafunnisa’, lagi- lagi aku juga bukan fahri, yang menjadi pujaan ramai wanita solehah. Aceceh, pandai jugak aku bermadah kan.

Sungguh, yang paling aku kagum dengan Najla adalah semangatnya memperlajari agama, kakak iparku dianggap seperti keluarga sendiri, yang sedihnya aku pula yang semakin dipinggirkan, Najla oh najla, lama kelamaan, cerita dan gossip tentang najla di dunia hiburan semakin menghilang, dan mungkin hampir lenyap, kisahnya yang pernah gemilang suatu masa dahulu, kini suram ditelan hari.

Suatu hari diruang dapur, Kak farah menegurku, mengajakku duduk, oleh kerana jarak usia kami yang agak jauh, aku tidak segan- segan dengan dia bahkan kuanggap seperti kakakku sendiri, lia menjeling, tangannya ligat membasuh pinggan mangkuk usai makan malam sebentar tadi.

“ateh pernah  tanya najla yang dia dah berpunya ke belum?” serius gaya kak Farah, aku pantas menggeleng, memang soalan ini yang bermain difikiranku, jujurnya agak kerap seminggu dua ini.

“tak nak cuba tanya?” Kak Farah mengukir senyum.

“akak yang tanyakan?” pintasku.

“waa.. ada hati rupanya, lambatlah bang teh ni” sampuk Lia.

“dia memang baik, sangat baik..” setuju, kak farah akan tanyakan bagi pihak aku.

“semalam dia datang kat kak Farah habis usrah muslimat, tahu dia beritahu apa?” aku menggeleng lagi, mahu kak Farah bercerita cepat- cepat.

“ dia menangis, katanya dia benar- benar nak pergi berjihad” aku mengangguk kagum.

“ akak jawap apa?” soalku.

“akak beritahu dia boleh berjihad menerusi pelbagai cara, penulisan Najla pun sangat baik akak tengok, jadi akak minta dia serius menulis, menyampaikan kebenaran, lagi- lagi sebagai seorang yang pernah mengalami sendiri pengalaman hijrah begitu” terang kak farah.

“tapi..lagi kuat dia menangis, katanya pernah dulu di Palestin, dia bertemu dengan seorang kanak- kanak lelaki, koceknya penuh dengan batu, bila dia menyoal, budak tu jawab dia nak hancurkan askar Israel, dan sehingga kehari ni najla masih ingat peristiwa tu, dan hal tu jugak yang buat dia bertekad untuk berubah, syukurlah, Allah beri hidayah pada Najla disana” aku mengangguk, bersetuju sahaja, dalam diam sebenarnya aku bagai dihentak dengan batu besar di kepala, siapa aku nak melamar Najla? Layakkah seorang gadis yang sangat tinggi azamnya untuk berubah dan akhirnya kini menjadi lebih baik dari setakat yang aku sangkakan, sedangkan hari- hari aku yang kononnya dulu lebih baik dari para artis sedikit pun tidak berganjak menjadi lebih baik, jadi sekali lagi, layakkah aku nak melamar Najla?


************************
“ Kak farah sudah beritahu aku tentang lamaran kau, aku sekarang di café hospital kau” - Najla
 Aku sekarang didepan Najla, sepuluh minit tadi dia mesej beritahu dia menunggu di café hospital, berlari aku kesini, sudah gila agaknya, nasib baik doktor, boleh berlagak sangat sibuk mencuri- curi masa.

“jadi apa jawapan kau, setuju?” berani sungguh aku bertanya, memang berani, sampai aku sendiri yang malu, ciss.

“ Terima kasih yusuf” Najla tersenyum, positifkah jawapannya.

“Tapi ada sesuatu yang aku nak sampaikan pada kau” aku hampa.

“Minggu depan aku akan ke Gaza, Alhamdulillah sekali lagi aku berkesempatan kesana ikut rombongan Muslim care, tugasanku sebagai guru bahasa Inggeris akan bermula lagi dua minggu, aku akan mengajar di sekolah di Bandar gaza, selama lima bulan” aku terkedu, menelan air liur.

“jadi aku minta maaf Yusuf, sekarang duniaku dan gaza terasa begitu hampir, seolah- olah aku hanya ingin mati disana, aku teringin sungguh nak syahid” gadis cantik ini tertawa kecil.

“ tapi siapalah aku kan, masih jauh perjalanan mendekati Allah, rindu betul aku pada DIA” ada air membening dimatanya.

“aku betul- betul minta maaf Yusuf”masuk kali ini sudah tiga kali dia meminta maaf, aku masih terdiam selepas soalan pertama yang memalukan aku sebentar tadi.

“tapi kau akan balik kan?” Najla tersenyum lagi, barangkali dia mahu ketawa besar melihat aku yang sudah seperti manusia hilang malu ini.

“kau doakan aku syahid ya” yang ini aku benar- benar terdiam, aku dah jadi seperti semut yang melihat gajah, dia gadis  luar biasa yang Allah aturkan untuk aku berkenalan, berpisah, kemudian jumpa kembali, dan aku jadi kasihkan dia, oh Tuhan, atas aturan- aturan ini, manakah kesudahannya, bukankah ia akan berakhir dengan kegembiraan?.

“aku yang patut minta maaf Najla, aku memang tak layak dengan kau” tak sangka aku akan keluarkan ayat ini.

“bukan macam tu Yusuf, kau dahlah doktor, alim pulak tu, walaupun nampak je sempoi, tapi kau sangat banyak ilmu, aku tahu ramai gadis yang lebih baik dari aku untuk kau, semalam waktu kak farah beritahu tentang perasaan kau, aku nak menangis fikirkan tak layaknya aku”. Sejuk sikit hati aku mendengarnya.

“jadi kau memang tak akan terima aku, maksud aku lepas kau balik dari gaza?” aku berani- berani lagi, sungguh memang tak pernah seberani ini aku depan perempuan.

“cukup kau doakan aku syahid, hati aku ni, tak tahulah kenapa, walaupun rasa tak pernah layak nak syahid, tapi itu yang aku doakan hari- hari, mesti kau pun akan gelakkan aku kan” Najla menunduk.

“ Aku doakan engkau syahid, amin” ya aku doakan dia Syahid, dan aku tak akan gelakkan dia, bahkan aku pulak terasa patut digelakkan.
*************************


Selepas pertemuan 3 bulan yang lalu itu, aku dan Najla seakan terputus hubungan, pada awalnya aku agak terasa dan pedih hati dengan keadaan ini, tapi akhirnya aku dapat terima, dia masih berhubungan dengan Kak Farah, Cuma kadangkala dia akan mengutus salam untukku, aku masih doakan dia Syahid disana dalam keadaan semasa Gaza yang agak stabil berbanding waktu- waktu tidak amannya, dan aku doakan juga dia kembali menyambut hati aku.

Suatu pagi, ada bungkusan yang begitu memeranjatkanku, yang penting ia atas namaku, dari jauh, dari Najla, tersenyum lebar aku menyambut bungkusan tersebut, ada senaskah penulisan setebal 200 mukasurat dan sekeping cd yang mungkin mengandungi isi yang sama seperti dihelaian kertas- kertas yang dikirimkan, lebih menyebabkan aku tersenyum adalah surat darinya, perlahan- lahan aku membuka dan membaca.

“Assalamualaikum,

Untuk Yusuf,

Jujurnya aku tak mahu balik ke Malaysia semula dalam masa terdekat, biar jika ada kontrak yang berterusan lamanya untuk membenarkan aku tetap tinggal disini, aku akan tandatanganinya, jadi aku nasihatkan jangan sekali sekali kau tunggu aku balik.

Yusuf,

Aku kenal kau sejak di Tingkatan 1 bukan, aku berani untuk katakan aku teringin nak berkawan dengan kau sejak dari awal kita kenal sebagai kawan sekelas, tapi disebabkan kau terkenal, jadi aku simpan sahaja niatku.

Jadi Yusuf, kalau kau tanya aku tentang perasaan aku pada kau, kau sudah tahu jawapannya sekarang bukan?

Yusuf,

Aku selesai menulis 9 buah cerpen dan beberapa sajak bertemakan bumi suci yang aku pijaki sekarang, aku harap kau boleh usahakan untuk diterbitkan, dan aku harap semua dari hasilnya akan diberikan kembali kepada rakyat Palestin, aku doakan dipermudahkan urusan ini.

Yusuf, aku ingin beritahu kau sesuatu,

Ketika aku simpan hati untuk berubah, aku amat berharap punya seseorang yang dapat menguatkan aku dijalan ini, dan Allah tunjukkan aku engkaulah orangnya, dan terima kasih kerana kenalkan aku dengan Kak Farah, dari dia aku belajar banyak perkara, oh ya, dari kau juga.

Tapi Yusuf, ada sesuatu yang lebih penting untuk aku beritahu.

Kalau sekalipun memang betul, aku pernah cintakan seseorang, itu adalah engkau, sebab tu waktu kita jumpa semula di Hospital, aku sangat gembira kalau kau perasan, walaupun luka di kaki aku waktu tu boleh tahan sakitnya.

Tapi, aku paling nak ucapkan terima kasih pada kau sebab tunjukkan jalan aku untuk lebih dekat dengan kekasih sejati aku, iaitu Allah, waktu hampir semua orang sekeliling aku mencemuh dan bencikan aku termasuk peminat aku, aku lega bila kau dan keluarga kau ada, aku rasa lebih selamat, dan waktu itu aku mula simpan hasrat untuk kembali ke Palestin, dan Alhamdulillah Allah bukakan jalan bila ada satu rombongan aktivis kemanusiaan tawarkan sesuatu hadiah yang paling berharga untuk aku seumur hidup, iaitu mengajar dan dapat bertemu dengan kanak-  kanak disini, merekalah cahayaku sekarang, dan aku menjadi tempat menumpang kasih, akulah ibu kanak- kanak yang telah kehilangan keluarga disini sepanjang tempoh pergolakan ini, jadi memang takkan aku tega meninggalkan mereka lagi setelah kasihku tumpah disini.

Yusuf, tanamlah tekad sekuatnya untuk membantu disini, ruang kau cukup besar kerana engkau doktor, usah takut mati, kerana dimana- manapun kita akan mati, dengan apa cara sekalipun, disini jika kau terpilih untuk syahid, kau sedang didalam taman para pencinta Tuhan, dikelilingi manusia yang menguis dunia ketepi, hari hari mereka ditelan kerinduan mereka pada Akhirat.
Terima kasih Yusuf.

****************************

“ Ada sesuatu untumu Najla” Najla berpaling, Doktor Jamilah tersenyum, ditangannya ada sebuah bungkusan kecil.

“apa tu Doktor” Najla bangun, meninggalkan seorang bayi perempuan yang dikendongnya diatas katil wad kanak- kanak Hospital Assyifa Bandar Gaza.

Bungkusan kecil bertukar tangan, dikoyakkan bungkusan tersebut pantas.

“Alhamdulillah…” dikucupnya sebuah buku itu berkali- kali, tidak sangka hasil penulisannya berjaya menjadi sebuah buku, cantik, muka depannya berwarna putih, ada seorang gadis menjadi model muka depan buku tersebut, dibaca tajuk buku itu perlahan, ‘Menjemput Bidadari’?

“pandai sahaja yusuf mereka tajuk buku ni” getus hatinya.

“Dari Malaysia?” Najla mengangguk pantas, senyumnya masih belum lekang.

“jauh buku tu menempuh takdirnya” usik Doktor  Jamilah, sambil mengusap seorang bayi di atas katil, Najla masih tersenyum, dia membelek buku tersebut.

“eh, ada sepuluh cerpen?” pelik, sedangkan dia hanya menulis sembilan cerpen sahaja.
“Menjemput Bidadari?” matanya difokuskan pada tajuk cerpen ke sepuluh, dan dibuka ke muka suratnya.

“ Najla? Yusuf?” watak- watak dalam cerpen itu dikenali.

Dibaca perenggan terakhir cerpen tersebut,

Najla, sudah hampir setahun kau disana, sebaik buku ini sampai ketanganku dari syarikat penerbitan, aku terus bungkuskan dan usahakan untuk ia sampai kepada kau.

Najla,

kalau aku katakan aku juga ingin berhijrah, tentu engkau fikir kerana ingin menarik perhatian engkau pada aku, tapi aku bukan muhajir umm qais, aku bukan berhijrah kerana wanita, aku berhijrah kerana Allah, tapi engkau adalah sebabnya, aku ingin terus mendekat pada Allah setelah melihat betapa besar pengorbanan kau merebut cinta Allah, betapa banyak wang dan dunia yang kau tinggalkan, dan aku jadi terinspirasi, Terima kasih Najla, membawa aku ke jalan ini, tunggu aku di Gaza, aku akan sampai sedikit masa lagi, tapi bukan kerana engkau, tetapi aku juga ingin kenal dengan kanak- kanak kecil yang engkau ceritakan, aku akan cuba membantu sedayaku, moga inilah titik permulaanku mengejar syahid, doakan aku syahid, sepertimana aku mendoakan engkau”

Najla tersenyum, sudah lama rasanya hari harinya dimulakan dengan air mata, sebu hati melihat penderitaan hamba- hamba Tuhan yang cintakan syurga disini, dan dia belajar bersama- sama mengharungi penderitaan itu, duit- duit yang masih ada dalam simpanannya digunakan sebaiknya sepanjang setahun, walaupun banyak halangan yang ditempuhinya sepanjang disini, bahkan banyak usaha yang ingin membawanya pulang ke Malaysia, Allah masih mengabulkan doa Najla untuk tetap tinggal di bumi suci ini. Dan hari ini dia bahagia, bahagia yang luar biasa.

TAMAT

Dan benar Najla tersenyum, dan benar Najla bahagia, bahagia yang luar biasa, tidak disangka cerita- cerita yang dikongsinya bersama kak Farah lewat perbualan telefon bijak diolah Yusuf menjadi cerpen yang kesepuluh dalam koleksi cerpennya, Najla tersenyum lagi.

“Terima kasih Allah..”

0 comments:

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena