Beriringan ke Syurga~

Saturday, June 21, 2008

~solehahkah kita??



Sekian lama tak update my blog terchenta,hari ni,dalam kesibukan menyiapkan kerja yang menimbun,saya mula meluangkan sedikit masa,agar blog ini tak terus ‘menghabukkan’ dirinya(bak kata kakak saya imtiazsofea)habis segala macam serbuk pencuci saya keluarkan untuk basmi segala macam kuman yang mula menjejakkan kakinya ke sini.


Muslimah vs Wanita

Kalau nak cerita tentang isu wanita,gadis,puteri,Muslimah,entah bilalah saya nak jumpa jalan matinya,apa beza wanita dengan Muslimah erk?saya hanya menceritakan semula apa yang dinyatakan pensyarah FIM 1103 saya,dia kata,Wanita ni yang suka pakai stokin belang-belang,stokin mashimaro,stokin Cartoon,haha~semua classmate saya gelak,termasuklah saya,dan yang Muslimah ni yang pakai stoking hitam,coklat,betul k eek?maka terbantutlah hajat beta yang baru nak beli stoking cartoon sebab tengok dorang pakai macam lawa jer..huhu~

Dah..dah..bukan ini sebenarnya isu yang saya nak ‘upkan’ kali ini.

Hari demi hari,virus <Perempuan tak tahu jaga harga diri> makin menular dan terus tersebar macam virus selsema burung je gayanya.hanya para ‘Muslimah’ yang ada vaksin iman yang kukuh lagi teguh je yang mampu nak keluarkan kuasa veto ala sailormoon dalam usaha nak cegah aka tepis penyakit ini.

Saya juga seorang perempuan,ya!tapi kenapa ya saya men’sound’ dengan selamberrrnye ala-ala tak sayang mulut dengan kaum saya sendiri merangkap kaum hawa?sebab..saya sayang?bykan..saya ‘sangat’ sayang dengan semua manusia bergelar kaum hawa!kenapa pula ya saya tak tegur dengan cara lembut bak bulu angsa yang sedang terbang diudara?

Lembut yang macam mana yang boleh sedarkan dan buka mata ‘pihak yang terlibat’dalam isu ini?ada sesiapa yang boleh tolong ajarkan saya??

Ingat Saidina Umar yang membetulkan saf solat dengan pedang?

Dan saya teringat pula dengan salah satu komen yang saya tinggalkan di forum iluvislam,teruk juga saya kena marah,tapi yang paling bahagia bila saudari yang saya tegur dan amat saya sayangi itu mengucapkan terima kasih dan mula sedar tudung bawal adalah satu tudung yang jarang.kena marah pun..marahlah..

Dalam dua minggu ini,saya alami banyak situasi mengejutkan,(munkin dalam proses membiasakan diri dengan alam kampus)antaranya.


Situasi i: saya menyertai satu aktiviti kokorikulum yang melibatkan air(outdoor games),waktu sesi taklimat,ada beberapa orang siswi minta untuk tidak memakai stokin,ustaz pun cakap “takpela..boleh kalau tak pakai stoking”,(mungkin bila dengar rengekan ala mengada-ngada dari mereka)maka peah,jenab dan minoh(bukan nama sebenar)yang duduk dibarisan hadapan,dibelakang kaum muslimin terjerit keriangan,saya tersenyum,spontan menggelengkan kepala.


Situasi ii:saya berada di café’--->membeli makanan,seorang ‘encik café’ yang agak muda remaja meminta nombor telefon dari beberapa budak perempuan yang (sedang tergelak –gelak sambil tersipu-sipu malu ) sedang menempah pesanan makanan denganya,dengan senang lenangnya,beberapa urutan nombor keluar dari bibir jenab(juga bukan nama sebenar)-saya tersenyum,dan tergeleng lagi..


Situasi iii:saya ternampak-àdua orang musliminàdan dua orang muslimat = sedang berbual mesra tentang isu nak balik kampong kenduri kahwin,si muslimin teringin nak makan nasi minyak dari kenduri kahwin si kakak salah seorang muslimat,maka si muslimat pun menyatakan hasratnya untuk membawa pulang sedikit nasi minyak untuk si muslimin.maka saya yang sedang dalam perjalanan ke maktabah(aceceh..)tergeleng-geleng(nasib baik tak teleng)sambil tersenyum.


3 situasi,3 tempat berbeza,3 perkara yang ‘hampeh’ berlaku didepan mata saya.apa ya hak saya nak bicarakan isu ini??sebab kami dibawah akidah yang sama!saya bukanlah nak kata yang saya baik sangat nak komen perangai orang.tapi saya cuba sedaya yang saya mampu nak basmi virus yang kian menular ini.kenapa pula ya saya geleng-geleng sambil sayum-senyum sumbing itu?

Situasi pertama saya jumpa beberapa orang ..?(muslimat atau wanita ya?)Muslimat(lah…)yang ‘ter’(saya kira)jerit keriangan diberi perlepasan untuk membuka aurat.haik nessa,dalam air pun kena pakai stoking?bagoss..soalan yang baguss..?ya,saya pakai stoking hitam waktu sesi 'water confident' dimana kami disuruh berendam didalam tasik untuk membiasakan kami dengan air.(dengan memakai jaket keselamatan)sebab saya tak sanggup kaki saya yang berada dalam keadaan pucat itu ditatap oleh mata si bukan muhrim bila saya keluar dari air nanti,maka anda bagaimana??

Dan saya mula meletakkan pandangan negative kepada si jenab,peah dan minoh dengan menganggap mereka menutup aurat hanya kerana PERATURAN!


Situasi kedua saya tergeleng kagi,terlanjurkan saya jika meletakkan harga yang murah buat mereka?kesian ibu bapa si jenab yang terpaksa mengirim wang buat belanja si anak sedang si jenab saban hari menayang muka di kedai-kedai berhampiran untuk ‘menopupkan’ handphone nya.sebab saya yakin isu permintaan dan pemberian nombor telefon tidak ternoktah disitu,sebab akan wujud pula isu ber’abang sayang’,date tanpa sempadan dan berbagai isu gejala sosial yang lain.


Situasi ketiga pula,jawapan saya pendek sahajaàhanya kerana dua orang yang saya gelarkan dengan panggilan muslimat itu-àbertudung labuh!!sekian terima kasih.


Muslimah vs Friendster

Masuk minggu ke empat saya mendelete Friendster saya,tapi saya masih diuji dengan pujukan sahabat-sahabat yang menyuruh saya me’register’ semula,entah kenapa ya,saya memandang ‘sebelah mata’ sahaja mereka yang sedang khusyuk ‘melayan’ friendster atau my space mereka sewaktu menjejakkan kaki di cc.lagi agak meluat+terluat-luat bilatengok mereka menayangkan gambar couple masing-masing dengan seribu satu ungkapan seperti:’iluv ma cayunk’,’ma baby’,iluv ma bucuk,masam dan macam-macam lagi.<--(perkataan disebelah menggunakan bahasa cyber,harap maklum.)walaupun saya tahu ,bukan semua orang menyalahgunapakaikan friendster tersebut,contohnya kakak kesayangan saya yang giat berdakwah melalui friendster.,tapi saya tak cukup kuat=tabah nak tepis request dari si Muhammad,atau si khairul dan sebagainya,maka saya pun dengan rasminya mendeletekan friendster saya,walaupun saya tak pernah menayangkan gambar saya sebesar skrin monitor dalam friendster saya sebab saya malu!lagipun saya bukan jenis yang suka bergambar(ye ke?),kalau orang lain ada berguni-guni album kenangan dengan member-member lama ,saya hanya ada sekeping gambar dengan sahabat-sahabat baik saya yang saya sayang dan simpan baik sampai sekarang.tapi sedih juga sebab tak tau nak tengok gambar apa.huhu~


Muslimah vs ‘flying fox’

Sepanjang dua minggu ini juga saya sempat merasai satu pengalaman baru dalam hidup saya.iaitu aktiviti ‘flying fox’ , perasaan…?mulanya amat gembira,tetapi selepas melihat beberapa kawan –kawan yang terlebih dahulu mencuba,perasan takut itu mula ada,saya senyap.

Tapi diatas kecenderungan untuk tidak berfikir dengan lebih lama ditambah semangat yang berkobar-kobar mencuba sesuatu yang baru,maka saya pun memberanikan diri memanjat pokok yang agak tinggi tanpa berfikir panjang,memang seronok bila ‘dilepaskan’ terseret ddiatas tali,saya seperti terbang diudara,dan sebaik sampai ke hujung.saya mula terfikir beberapa perkara..

-Apakah seorang perempuan solehah itu boleh memanjat pokok?

-Apakah pandangan kaum muslimin untuk muslimat yang gemar melakukan aktiviti

lasak?

-masih layakkah impian saya untuk bergelar muslimah solehah tercapai selepas memanjat

Pokok?

Saya beristighfar!jika saya mengambil sedikit masa lagi untuk berfikir secara rasional,mungkin saya tidak berada disini.ya!saya teringin menjadi wanita solehah,sangat teringin,layakkah saya digelar wanita solehah?maka,dengan rasminya saya membuat keputusan untuk tidak mahu melakukan lagi kativiti ini sepanjang hidup saya.InsyaAllah…


“Ya Allah jauhkan antara aku dengan dosa-dosaku sebagaimana Engkau menjauhkan antara timur dan barat.Ya Allah,bersihkanlah aku dari dosa-dosaku sebagaimana kain putih dibersihkan dari kotoran,Ya Allah ,sucikanlah aku dari dosa-dosaku dengan air,ais,dan embun”



sahabat sekalian,ingatlah saat kita bergelak ketawa menjual maruah diri dengan senag lenangnya,ada insan lain yang menjerit gila saat maruah yang diragut tanpa rela!!


P/s:Saya mohon undur diri,maaf diatas keterlanjuran dalam kata,berfikirlah…(baik aku blah sblom kena sound dengan akak sebab buat princess diary lak..)huhu~

3 comments:

iNtAnCtZ said...

syabas nessa~
pr0ud of y0u..
keep up,then u'll inspire the w0rld..
juz remember,if U're right,U're hard 2 be ign0red~

nessa syahirah said...

huhu~hanya mngeluarkan pendpt yg tak sberapa..takut jugak kalau kena sound..

iNtAnCtZ said...

alah...biar ape org nk kate...asl kite tau mne yg btl,mne yg slh~

kalau nk dcari redha manusia,akn dpt kmurkaan allah..tp kalau yg dcari 2 redha ilahi,redha manusia akn dtg sendiri..

doakn la org kt cni kuat fizikal & mental yerk nessa~

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena