Beriringan ke Syurga~

Wednesday, April 9, 2014

Ajarkanku tentang keikhlasan



Aku selalunya tidak mahu menyesal dengan tindakkan yang lalu yang kulakukan setelah berfikir panjang baik buruknya, kerana walau hal itu akhirnya mengundang keburukan, jika disesal bakal membunuh jiwaku, dan aku tidak mahu dibunuh jiwaku oleh diriku sendiri. Justeru, yang lebih baik bagiku adalah melepaskan selangkah demi selangkah, melupakan dan berharap ia segera pergi dan masalah itu akan tetap menjadi pengajaran buatku di masa depan nanti.

Keterpurukan akibat kesesalan dimasa lalu bisa membuat manusia terkeliru, antara melemah atau bangkit dengan hati yang buntu. Akhirnya manusia menjadi manusia yang rendah ketika berdepan dengan orang sekeliling. Bagiku tiap dari manusia punya kehormatan yang tinggi, justeru tidak menceritakan tentang kehidupan dimasa lalu adalah penyelesaian terbaik untuk diri berdepan dengan manusia kerana sifat manusia terkenal pantas menghukumi dan menanggapi sekalipun terhadap apa yang mereka lansung tidak ketahui. Dan ia benar- benar mengecewakan.

Dalam seni menghadapi kehidupan memerlukan kita bijak berunding dengan hati, serta meletakkan aqal ditengah dan kemudian pasti wajib menggunakan petunjuk dari illahi dan Hadith Nabi.  Tanpa ketiga- tiga hal ini, manusia lemah dan dipenuhi keserabutan yang tidak berpenghujung, manusia tidak semestinya harus selalu menyoal kepada orang lain, bagaimana untuk menyelesaikan masalahnya, bagaimana untuk mendiamkan fikirannya dan menjemput ketenangan, kerana hal itu hanya boleh dijawab oleh dirinya sendiri. Duduk diam, beristigfar, kuatkan hubungan dengan Tuhan, dan akhirnya usah sekali- kali terlalu berfikir tentang apa yang manusia lain sedang fikirkan, pelengkap seni menghadapi kehidupan dengan tenang.

Kadang kala Allah menitip bantuan lewat jalan yang tidak kita sedari, ketika kita buntu memerlukan wang, Allah tidak memberi rm1000 secara tunai ditangan kita, tetapi Allah mengetahui batas kemampuan kita untuk terus tetap bersyukur dan tidak terlupa padanya, maka Allah memberi sepinggan nasi untuk mengenyangkan, untuk kita berfikir, oh aku masih kenyang sedang ramai manusia diuji lapar, oh aku masih mampu mengunyah nasi sedang ada manusia yang hidup bergantung susu kerana rosak salur pencernaan. Maka kerana itu, aku namakan, seni menghadapi kehidupan itu memerlukan untuk kita meletakkan aqal diatas, berfikir, bukan merungut terus, dengan aqal berfikir, apa yang ada didepan, apa yang Allah kurniakan, dan bersyukur.

Jangan terus dihenyak orang lain, kerana yang layak mendapat kerendahan dan ketundukan kita hanyalah Allah. Jangan merosakan hati dengan kesedihan terus, kerana hati itu layak mendapat keindahan dan ketenangan dari batang tubuhnya, jangan sekali- kali menilai manusia lain, kerana seorang manusia layak mendapat kehormatan yang tinggi dan tidak terus dipandang buruk.

Ada ketika, kita berjalan dan masih mampu berjalan, tetapi tidak tahu adakah jalan yang kita lalui ini adalah baik atau tidak, maka teruslah berjalan, kerana kita telah menggunakan aqal untuk berfikir, maka kita berjalan setelah nekad dan berfikir panjang, suatu saat andai jalan yang kita putuskan sebentar tadi ternyata salah, jangan menyesal kerana penyesalan boleh membunuh jiwa, ambillah kesempatan untuk membetulkannya, kalau punya kesempatan lebih, keluar dan tidak salah bermula semula. Jadikan kisah lalu sebagai pengajaran. Yang paling penting adalah dengan meminta petunjuk Allah dan serahkan kebergantungan pada-Nya secara total, yang juga penting, jangan dilihat pada buruknya pandangan manusia, kerana Pandangan Allah telah cukup mententeramkan.

Ada ketika juga, kita melihat sekeliling dengan pandangan kosong, berfikir dalam- dalam siapa antara mereka lagi yang harus kita percayai, setelah dikecewakan berkali- kali, berbisikan kedalam hati, kau hanya harus mempercayai Allah dan keluarga, kerana itu yang paling mententeramkan, mungkin kesilapan awal kerana kita tidak menjalinkan pertalian dengan orang lain secara sepenuh jiwa, dan ketika orang mengecewakan jangan menghukum dirimu dengan terus resah dan gelisah, ambillah sedikit waktu untuk menjauh dan berfikir, bukan dalam niat untuk memutuskan sebuah pertalian persahabatan yang telah terbina, tetapi untuk kau sendiri mengajarkan kepada dirimu tentang keikhlasan dalam pertalian. Maka orang lain tidak bersalah, jadi yang harus diperbetulkan adalah diri kita. Bukan menghukumi, tetapi memujuk diri untuk redha. Biarkan saja pandangan orang lain yang tidak tahu membaca siapa dirimu yang sebenarnya.

Ketika ini, aku benar- benar ingin berkata tulus dari hati..



0 comments:

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena