Beriringan ke Syurga~

Saturday, November 5, 2011

Sebab kita tak tahu!




Kita manusia, Tak tahu banyak perkara, Hati manusia lain apatah lagi, maka tak tahu itu buat kita fikir banyak perkara, tak tahu itu buat kita marah, kadang- kadang tak tahu buat kita gembira.

"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu menggunjing sebahagian yaang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati. Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang."
QS. al-Hujurat (49) : 12

Kita tak tahu, bila kawan tak hadir, kita sangka dia ponteng, bila kawan marah, kita sangka dia terlalu emosi, kalau kawan gembira, kita sangka kawan tak ingat akhirat.tak tahu itu buat kita fikir macam- macam. Sebab kita tak tahu, kita selalu fikir dia terlalu baik, tapi sebenarnya tidak. Sebab tak tahu juga kita fikir dia jahat, tapi sebenarnya dia baik.

Tak tahu buat kita tersalah tingkah, tersalah sangka, sebab kita tak tahu yang kita tak tahu, tapi buat- buat tahu. Maka habis semuanya jadi rosak.dari asalnya kita tak tahu. Habis semuanya gaduh, dari asalnya kita tak tahu.

Yang penting, kita tak tahu hati orang lain, kalau kita tahu apa yang manusia lain fikir, manusia lain rasa, senang. Tapi kita manusia yang lemah, kita tak tahu. dan tak tahu juga buat kita sedih, sangka melebih- lebih.

Tak tahu buat kita kemukakan banyak fakta salah, berlagak seolah- olah kita tahu, sedangkan kita tak tahu. tak tahu buat manusia sesat, sebab kita bagitahu banyak perkara yang kita sangka tahu.tapi sebenarnya kita tak tahu.

Sebab manusia tak boleh tahu, ramai yang menipu, ramai manusia selindung kejahatannya, ramai manusia sangka dia boleh sembunyi semua yang buruk tentang dirinya, sebab dia tahu manusia tak tahu, jika tak diberitahu.

Sebenarnya, tak tahu itu lebih menyakitkan dari tahu, maka beritahulah, sebab sakit tahu itu lebih dari kita lambat tahu apa yang kita tak tahu. ramai sangka tak perlu tahu sebab itu menyedihkan. Tapi sebenarnya menanti yang kita tak tahu itu lebih menyedihkan dari kita tahu.

Sebab tak tahu manusia makin ramai yang sangka bukan- bukan.manusia kena ingat, dunia ni tempat Allah menguji mana hamba-NYA yang betul- betul beriman. Sebab tu Allah larang kita berprasangka.

Jadi jangan sebab kita manusia tak tahu, kita senang lenang buat ini buat itu, sebab rasa orang itu tak akan tahu, sebab nanti merasalah bila Allah sendiri yang sampaikan pada orang itu. Jadi jangan buat- buat tak tahu, walaupun manusia lain memang tak tahu, sebab kadang- kadang dia memang dah tahu, anda buat tak tahu.

Siapa sebenarnya dia?

0 comments:

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena