Beriringan ke Syurga~

Thursday, October 9, 2008

Untukmu yang selalu Kucinta.




"Ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapamu, hanya kepada-Ku lah kembalimu."
(QS. Luqman 31:14)

Saya tidak menunggu untuk berbicara tentang pengorbanan seorang ibu sehingga tiba hari ibu,entah kenapa sejak akhir-akhir ini,kasih sayang saya pada emak terlalu mendalam.mungkin sejak saya makin meningkat dewasa,saya mula belajar sedikit demi sedikit tentang betapa besarnya pengorbanan emak dalam mendidik saya mengenal erti sebuah kehidupan,yang paling penting,dia insan pertama mengajar saya mengenal Allah.

Dari Abu Hurairah r.a, katanya: "Seseorang laki-laki bertanya kepada Rasulullah Saw, "Ya, Rasulullah, siapakah dari keluargaku yang paling berhak dengan kebaktianku yang terindah?" Jawab beliau, "Ibumu!, kemudian ibumu, kemudian ibumu, kemudian bapakmu, kemudian yang terdekat kepadamu, yang terdekat". Sahabatku tercinta rahimakumullah, bukankah Ibu adalah orang pertama yang kita kenal ketika hadir di alam ini? Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatupun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur. (QS. An-Nahl 16:78)

ya.emak,emak dan emak,barulah abah..

sejak emak mula sakit -sakit lutut akhir-akhir ni,selang sehari kalau di kampus,tak sah rasanya kalau tak telefon mak ,tanya kabar mak.yang pasti mak akan jawab

"alah..kaki ni biasa lah,sampai habis umur lah sakitnya"kalau korang,rasa macam nak meraung tak?

walaupun tengah usrah ke,tengah kelas ke,saya mesti usaha untuk jawab paggilan mak,sebab saya tau,mesti mak sunyi kat rumah,mak tinggal dengan Abah je.Anak-anak pergi belajar.

ingat lagi masa dulu-dulu saya paling hebat dalam bab melawan mak,waktu tu bagi saya mak dengan abah suka mengongkong hidup saya,setiap kali mak halang saya keluar dengan kawan-kawan,pintu bilik jadi mangsa,saya hempas,tutup kuat-kuat supaya mak tau saya memberontak!

nasib la saya tak mati waktu tu,atau bukan mak saya yang pergi waktu tu,mak..nessa tak nak jadi anak derhaka.

saya tahu saya banyak dosa dengan mak..dengan abah..

raya hari tu,sepatutnya abang sulung yang mula hulur tangan mintak ampun dan maaf pada mak,tapi saya yang mula-mula sekali hulur tangan pada mak dan abah,sebab dosa saya dengan mak,dengan abah banyak.macam buih lautan.

ini bukan siri luahan perasaan ,tapi saya mengajak semua ..semua sekali.supaya sentiasa ingat pada ibu,walaupun kita belajar jauh,sekejap pun jangan lupa pada mak,sebab mak ngan abah takkan sekali lupakan anak-anak dia.

besar jasa seorang ibu,merawat,menjaga,mentarbiyah..segalanya dari ibu.sebab darah dalam tubuh kita mengalir darah ibu.Derhaka pada ibu bermakdud merobek,meratah tangkai jantung ibu.

saya masih ingat sewaktu menganjurkan satu program untuk adik-adik sekolah menengah,sewaktu sesi muhasabah,saya diarahkan untuk memberikan kata-kata yang menginsafkan buat adik-adik,waktu itu ,saya bercerita sambil menangis,bukan kerana saya ingin mengingatkan dan menyedarkan betapa besarnya pegorbanan ibu pada adik-adik,tapi saya menangis kerana teringatkan segala perbuatan saya pada emak ,perbuatan saya yang mengguriskan hati mak.hingga sendu saya lebih dari sendu adik-adik yang 'dimuhasabah ' saya.

buat sahabat yang belajar jauh dengan ibu,berjauhan bukan bermakna kita mencipta beribu alasan dan kesibukan untuk menghubungi ibu,walaupun,dari suaranya,ibu sering mengatakan tidak mengapa kerana tahu kita sibuk,tapi jauh dihati ibu,rindu pada anaknya terlalu dalam,rajin-rajinkan diri kita menghubungi ibu.

"Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia." (QS. Al-Isra 17:23)

Ya Allah,Ampunkan dosaku,hambamu yang tidak mampu berbuat apa-apapun dengan pertolonganMu ini Ya Allah,dan Ampunkanlah Ya Allah..dosa kedua ibu dan bapaku sepetimana mereka mengasihiku diwaktu aku masih kecil..Ameen..

rindu-opick ft amanda
Hujan kau ingatkan aku
Tentang satu rindu
Di masa yang lalu
Saat mimpi masih
indah bersamamu


Terbayang satu wajah
Penuh cinta penuh kasih
Terbayang satu wajah
Penuh dengan kehangatan
Kau ibu Oh ibu

Allah izinkanlah aku
Bahagiakan dia
Meski dia tlah jauh
Biarkanlah aku
Berarti untuk dirinya
oh ibu oh ibu kau ibu

untuk sahabat-sahabat yang belajar jauh-jauh,rasanya lagu bawah ni sesuai untuk korang,lagunya sangat istimewa..

lagu buat seorang ibu-


5 comments:

imtiaz sofea said...

heheh....rasa nak meraung pn ade!huhu....cop,dah keje nanti aq jage mak!

erk?ko tanak marah ke kat kkk ko ni yg slalu buat citer bukan2x coz tanak kasi ko kluar dulu2?haha

klu dulu aq tak buat citer2x tu,agaknya camane ko skang?kutu rayau gamaknye..errr...trlps cakap plk.jgn mare!

nessa syahirah said...

cissss..agak kurang ajor kamu yer...

dushdushdush29x..ha..amik ko.

xde ar smpai kutu rayau,stakat jadi tukang ukur jln pun ok gak per..hoho

nessa syahirah said...

nak lg meraung,dengar lagu kat utube kat bwh tu..huhu~jumpe kt utube,best wooo lg de..

kang bg lagu'meraung'new boyz gelak guling2 katil lak..haha~

kahfi8 said...

salam..

huhu rindu kat mak...

maaf nyibuk lak kat blog org..eheh

nessa syahirah said...

takpe,nak tmpg tido pun bleh..hehe

rajin2 lah tya kabar mak kalau dok jauh..

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena