Beriringan ke Syurga~

Saturday, January 24, 2009

Menanti hanan siri dua~


Assalamualaikum..Ohaio..salam untuk semua sahabat, seperti biasa kesibukan sekali lagi menjadi halangan untuk saya mengupdate belog kesayangan ni, untuk kali ni, disebabkan beberapa orang sahabat dah bising kat kotak mail saya, saya keluarkan apa yang ada, sebenarnya dah disimpan lama sambungan cerpen ni, tapi disebabkan rasa macam..sambungannya ada unsur2 drama yang melampau, agak segan nak post, apepun, dari terus berhabuk blog ni, layanla sambungan cerpen ni..okey, sebelum terlupa, jangan dilupa sahabat-sahabat di palestin , doa kita sentiasa mengiringi, jihad tetap jihad!


................................................................................................................................................................


“Assalamualaikum Ummi..”Pintu bilik diketuk beberapa kali.

“Masuk, masuk.”Uwais masuk, Makcik Amnah bersimpuh disebelah katil melipat beberapa helai kain batik.dihabiskan lipatan terakhir, Uwais duduk berhadapan dengan Umminya.sepi menyelubungi beberapa ketika.suasana seperti kebiasaannya kalau ada nasihat dari Ummi buat mereka berdua. akan dipanggil dan dinasihati sebaiknya, kalau dulu Abah, lepas abah pergi, giliran Ummi mengganti.

“Ummi nak cakap pasal budak jepun tu?”Mak Cik Amnah gelak kecil.

“Hikari..ada nama budak tu..”Mak Cik Amnah memasukkan kain batik ke bahagian bawah Almari.

“Tak..Ummi nak cakap pasal benda lain..”Uwais kerut dahi.

“Pasal apa Ummi?”

“Pasal Ila..”

“Ila? Kenapa dengan ila mi?”

“Kamu kenal dengan Hafiz?”

“Hafiz? Imam muda masjid tu ke Ummi?” Mak Cik Amnah angguk.

“Ye la..budak tu sorang je nama Hafiz dalam kampung ni..”

“Petang tadi..Mak ayah nya ada datang ke rumah..”selesai menyusun kain, mak cik Amnah mengalih tubuh mengadap Uwais Al-Qarni.Uwais makin pelik.

“Nak dijodohkan si budak Hafiz tu dengan adik kamu..”

“Huishla..Ila tu kecik lagi mi, baru 17 tahun,SPM Tak lepas lagi.”

“Tu la ..Ummi Tanya kamu ni..”

“Kata Pak Andak kamu, boleh jugak, sebab senang..ada orang nak jaga kami bila Uwais dah balik ke mesir nanti..Uwais nak habis belajar pun lama lagi..”

“Pak andak tu ayah Hafiz, memang la nyebelahkan anak dia Ummi..”

“Ummi fikir- fikir , ada betul jugak apa yang Pakandak kamu cakap tu..Ummi dulu pun kahwin awal jugak..”

“Ntah la Ummi, Uwais bukan nak bantah cakap Ummi, tapi Ila tu Uwais tengok tinggi cita-citanye mi, ye..Uwais tahu ada baiknya, budak tu pun baik budaknya Ummi, tapi, takkan tak ambik SPM mi..” ikutkan Hati, Uwais malas nak berkias, mahu ditolak terus cadangan Ummi, namun, dia sedar, hati ibunya perlu dijaga.

“yang nak si Ila sangat tu kenapa Ummi.”Uwais mengeluh kecil

“Ntahla, katanya, budak perempaun lain kat kampung ni semua tak boleh harap, kehulu-kehilir dengan jantan, tu yang nak dicop terus ila tu, baik pekerti katanya.”Uwais senyum,dengar si Ila ,bangga la tu.

“Lagipun, nak kahwinnye bukan sekarang, ha.tunggu ila 19 tahun katanya.”Uwais terangguk-angguk kecil.

“Kalau macam tu ..baik jangan bagitau Ila dulu Ummi, terkejut budak tu nanti..”

“Ye lah, betul jugak cakap kamu tu..”Uwais memahami relung hati Umminya, Khaulah lah satu-satunya anak perempuan dan dimanja-manjakan Ummi.Mungkin ini satu kejutan buat Ummi.

“Dah La tu Ummi,jangan risau sangat, Ummi tidur lah dulu..”Mak cik Amnah mengangguk lemah.

Uwais keluar , mahu diteruskan pembacaan kitabnya di bilik. Namun Langkahnya terhenti , Khaulah sedang duduk di beranda, pintu utama rumah masih terbuka luas.



“Hoit, anak dara, malam-malam duduk kat luar, berkenan kat mat rempit tepi jalan tu baru tau.”Uwais mengambil tempat di sebelah Khaulah yang duduk mengadap pantai, Suara Ombak ternyata menenangkan.

Sepi.

“Kenapa?”masih tiada jawapan dari Khaulah.diamati, ada sendu kecil.

“Ila nangis?”

“Abang ingat Syair arab yang Abah ajar kita dulu?”Wajah Khaulah tidak beralih.

“La Tas’aluni?”Uwais kerut dahi.



“Jangan tanyakanku tentang kehidupanku # Ianya adalah sebuah rahsia kehidupan

Ia adalah dunia yang penuh dengan cita-cita # Ia adalah anugerah, ia adalah ujian

Aku telah menjualnya kepada Allah # kemudian aku berjalan dalam barisan pembawa petunjuk.

Jalan hidupku adalah Al-Quran , pedang dan Ujian #

Allah telah memberkati dan para Nabi terdahulu telah melaluinya..#

Para Syuhada ‘ telah menyirami jalan ini dengan darah mereka #

Maka jadilah ia taman Indah yang dikelilingi cahaya #

Sedang penghujung jalanku adalah apa yang meredhakan dan apa yang diinginkan #

Keuntungan dan kemenangan nyata atau kesyahidan dan keabadian #

Jika kau telah berada diatas muka bumi dan engkau tahu umurmu terbatas #

Maka jadilah pahlawan dan pembawa petunjuk # jika tidak alangkah buruknya kewujudanmu..”



Khaulah ingat tiap bait syair Arab itu, baginya syair itu Syair pengubat rindu,Syair pembawa semangat,seakan Syair itu membawa semangat dari Arwah Abah.

“Yang bahasa Arabnya mana?” Uwais masih mahu mengusik.

“Ila ingat melayu je, abang lainlah..Ingat, abang kena puji dengan Abah sebab dapat hafal yang bahasa Arab punya?”Uwais terangguk-angguk, melayan duka satu-satunya adik yang dia ada.

“Abang rindu Abah?” Soalan apa ni..Uwais kerut dahi.

“Mesti la..ingat tak abang nangis macam nak pengsan, Ummi cakap apa pun Abang tak dengar..Dah la masa tu lagi seminggu abang nak ke Mesir.”

“Ila ingat lagi, Halaman ni penuh dengan orang yang datang nak tengok jenazah Abah”

“Ye..Abang ingat, Abang meninggal waktu tengah solat kan, waktu tu Abah Imam solat Asar kat masjid tu , Abang kat belakang Abah waktu tu.”

“Kalau Abah ada, mesti Abah halang kalau Ummi nak jodohkan Ila dengan Hafiz”Khaulah tunduk.Uwais pandang Khaulah, adiknya dah tahu rupanya.

“Tak baik Ila ..Abah dah pergi dah pun..”

“Ila tak suka dia” Khaulah mengalih wajah dari memandang Uwais Al-Qarni.

“Ila dengar?”Khaulah angguk, Khaulah mendengar segala-galanya tadi, hajatnya mahu mencuri dengar Uwais dimarah Ummi, tapi, lain pula jadinya.

“Kenapa Abang tak Halang?abang suka tengok Ila kahwin awal?”

“Pulak dah…sebab ni la rupanya muncung sedepa, hampeh..ingat nangis rindu kat Abah.sampai keluar La Tasa’luni semua..”Uwais mula keluar dari suasana ‘ kenduri Arwah’

“Ila memang rindu kat Abah la..”Muncung Khaulah makin panjang., disikunya lengan Uwais dengan tangan kirinya.

“Dah la…tak payah fikir la, SPM lagi tiga bulan je, tak payah fikir pasal kahwin, Abang yang dah besar ni pun tak fikir lagi.”pujuk Uwais.

“Ila ni perempuan abang..Ila tak suka orang ganggu hidup ila” tegas

“Ganggu hidup atau ganggu perasaan ”Uwais kerut dahi.

“Abang tengok Hafiz tu baik je, yang ila tak suka sangat kenapa?Rasullullah suruh terima kalau ada lelaki soleh datang meminang” sambung Uwais, cuba disembunyi senyum

“dia tak soleh”

“soleh la..Imam muda masjid lagi, dalam banyak-banyak anak muda kat kampung ni, dia paling baik abang tengok”entah kenapa, topik ‘hafiz’ makin meleret.

“sekejap, ila nak tunjuk kat abang” Ila menyusun langkah memasuki biliknya.Uwais hanya mengekori langkah Khaulah, kemudian mengalih semula pandangan ke jalan di hadapan tidak jauh dari rumah mereka, anak-anak muda yang leka dengan gitar dan terjerit – jerit menyanyi entah lagu apa, rutin itulah yang menghiasi hidup mereka.Uwais menggeleng kecil. Bayu laut menyapa wajah lembut,

“Nah , baca ni” Khaulah menghulur telefon bimbitnya.Uwais sambut, dibaca mesej yang tertera di telefon bimbit Adiknya.

Kadang – kadang kita rindu, tapi takleh nak wat ape..Kadang2 kita t’ingat..tapi tak menyempat..kadang2 kita terkenang ..kita jadi tak keruan..kadang-kadang kita ingin berteman..tapi kita kena bertuhan, entah apa yang kufikirkan..mungkin merinduimu.(^^)

Uwais Al-Qarni gelak, wajah Khaulah makin mencuka, Nah, itu rupanya yang menjadi penyebab.

“Umur dah 23, perangai macam budak-budak la si Hafiz ni..”Uwais geleng kecil,tawanya masih bersisa.

“Abang….”

“okey..okey..”

“Uwais…Khaulah, bila nak tidurnya..!!”suara Ummi mematikan terus tawa Uwais.

“ye Ummi..nak tidur lah ni…”sahut kedua-duannya.

“Habis, sebab mesej ni je Ila boleh tak suka terus dia..”

“yup..satu mesej dah boleh jelaskan perangai dia abang..”

“Ila nak yang macam mana lagi..”

“Ila nak yang berani macam Salahuddin Al-ayubi, lisannya macam Hassan Al-Banna, Ila nak macam As-syahid Sheikh ahmad yassin, ila nak..”

“Ila terlalu mencari kesempurnaan, belajar terima seadanya ila..”

“huh~ itu falsafah cinta yang ila paling tak percaya”

“maksud ila?”

“Ila berhak cari sesempurna mungkin sebelum ila kahwin, kalau dah sah, baru ila terima seadanya”

“Manusia perlukan cinta ila..”Uwais Al-Qarni sengaja mahu melihat sejauh mana tahap kematangan adiknya.

“perlu tak mengajar kita terlalu mendamba abang”

“manusia bersatu sebab cinta ila..”Uwais menguji.

“Ila tak cinta dia”

“Ila mungkin akan cintakan dia”

“Ila tak mungkin akan cintakan dia”

“Ila tak nak lelaki yang mudah tewas dengan cinta..”Ila memandang jauh kearah pantai.

“Mungkin, satu hari nanti, perasaan tu Allah tentukan, kalau nak jatuhkan ke Hati ila, Ianya mungkin wujud.”


Uwais mengalih wajah memandang adiknya, rasa kagum menapak dalam hatinya, Khaulah, entah berapa lagi muslimah sepertimu diluar sana.



Hikari menarik selimut keparas dada, matanya merenung atap zink rumah Tradisional melayu itu, kata Ummi, Rumah ini dibina oleh bapa Khaulah dan Uwais diawal perkahwinan mereka, bermakna rumah ini sudah agak lama dibina, namun keadaanya masih kukuh, malah binaan dan ukiran di setiap pintu dan tingkapnya nya sangat unik, Ah~ bukan tentang rumah yang terlalu difikirkan Hikari, tapi topik perbualan dua beradik itu tadi, cinta, islam tidak membenarkan umatnya bercinta? Mengapa Khaulah begitu menolak cinta, sedang dirinya dulu sudah mempunyai teman lelaki saat umurnya sebaya Khaulah, malah mereka bebas keluar kesana-kemari, saat cinta itu milik mereka, terasa dunia dan seisinya juga turut dimiliki, siapa pula nama-nama yang disebut Khaulah tadi, dengarnya seperti nama orang Arab seperti nama-nama yang tertera dalam buku-buku yang dibacanya sebentar tadi, pembacaannya terhenti saat mendengar permulaan perbualan Uwais dan Khaulah yang berkisarkan cinta itu, Hikari makin bingung, namun, hatinya bagai ditarik-tarik untuk mengetahui lebih lanjut tentang..semuannya, tentang buku – buku yang dibacanya , tentang perbualan mereka, ya~ tentang agama mereka!


Mak cik Amnah menyeka tubir matanya dengan hujung lengan baju kurung kedahnya, dia melangkah semula kekatil dari tingkap yang tertutup rapat, perbualan dua anaknya didengar teliti, dia menarik nafas panjang, esok, dia akan kerumah Kamal dan Isterinya, cincin tanda akan dipulangkan , peminangan untuk anak mereka, hafiz, ditolak~



“Abang, Khaulah dan Uwais, anak kita sudah besar, Uwais sama dengan Abang perangainya, Khaulah pula matang dari usiannya bang..” air jernih itu mengalir lagi.



.........................................hehe..sambung lagi..........................................



tata~salam sayang untuk semua sahabat!



p/s:Takziah untuk Seekerz atas 'keeksidenan' angahnya, sama-sama doakan kesembuhan encik angah seekerz ye..

dan tq untuk k.yati, pinjam mesej ek..huhu~

5 comments:

HafizAdam said...

ish, pesal dye rijek lak..
x aci x aci~..
haha :))

satu je nk komen..
apehal sume org dgr dialog abg-adik tuh? menjerit ke ape..
haih~
drama2..

nessa syahirah said...

alahai..pesal la tak pasan letak nama
hafiz kat situ..kan dah ada org perasan..hehe

tu seb baik tak letak lagi unsur2 drama korea, lagi masuk hilang ingatan sume..

sEeKeRZ said...

hoho~ nessa..siap tribute p/s kat bwk tuh utk inche eksiden eh..mekaseh la ea..tapi xyah risau,dy mmg gitu semendang..jalan pn boley trsadong kaki sndri~
(~_~")

Pencinta Ilahi said...

hahaha..
abg cik seekerz mmg pelik...

ntah2 org kg sbelah pun bole dgr dialog abg-adik tuh..ekekeke

p/xs: cpt ckit smbung ek...:D

nessa syahirah said...

tak lah, setakat mat2 rempit tepi jalan tuh dengorlah tok..

saye exam.
tak nak sambung.
sebab.
nak study.
hehe~

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena