Beriringan ke Syurga~

Thursday, February 12, 2009

saya tahu apa yang awak tak tahu


salam,isyh..nape susah sangat nak tinggal blogkusayang nih..dah tau exam dah dekat..

smalam, sambil-sambil baca buku-(ye ke?), tiba-tiba mengelamun(seperti biasa kalau baca buku),tiba-tiba nak tertaip..layan je.

_____________________________________________________________________________


politik Malaysia mengamuk!


Ada manusia tak suka politik, saya tak pelik, tapi sebenarnya politik itu sangat perlu dan penting dalam memilih siapa yang bakal menjadi pemimpin kita, ramai manusia tak suka campurkan urusan hidup dengan politik, saya tak pelik, tapi hidup amat berkait rapat dengan politik, tapi..ada manusia tak ambil tahu langsung pasal politik, tu saya pelik, sebab saya teringin nak Tanya satu soalan, best ke hidup tak campur politik?tak rasa macam ketinggalan zaman ke? Pelik betul.


Gempar dengan politik perak, ada manusia suka buat andaian sendiri tanpa mengetahui apa sebenarnya yang berlaku, ada manusia dengan sesuka hati menghukum tanpa usul periksa, ada manusia buat kesimpulan sendiri ikut-ikut suka.tiga ni saya lagi pelik, kenapa tak mengkaji, kenapa tak selidiki, kenapa takmau ambil tahu, betul jugak , ada kajian mendapati , orang Malaysia malas nak membaca.sebab tu kot, orang Malaysia suka buat tuduhan melulu.sampai diri sendiri yang malu.


Saya kaji, saya baca, saya selidiki, saya tahu apa yang awak tak tahu, sebab tu saya berpihak kepada pihak yang saya yakin kebenarannya, saya tak suka ikut-ikut suka,sebab tu saya pelik, kalau kaji, mesti orang tahu kebenarannya, tapi kenapa ada orang yang masih tak faham dan sokong kezaliman, dioarang tak kaji ke?dioarang tak membaca hal politik ke?pelik..pelik.


Contohnya, ada dua atlit lompat jauh sekolah yang memang terel habis, diorang nak masuk rumah hijau, ahli rumah hijau happylah sebab mesti diorang punya rumah menang keseluruhan tahun ni sebab ada dua atlit ni masuk rumah sukan dioarang, tup..tup..dua atlit ni hilang, balik bersama seorang cikgu rumah biru dan cakap nak tukar masuk rumah biru, bila ahli rumah biru Tanya kenapa, jawab saje…tak pelik ke?(best ke lompat-lompat)


Ada orang cakap saya dengar sebelah pihak, memang lah nak sokong hat tu ja.. tak lah, berita saya buka, suratkhabar saya beli, (ada orang memang anti berita dengan surat khabar terusss) disamping tu saya hadir ceramah2 kat taman melewar.saya buka internet, tup..tup..saya jumpa sape betul, sape salah.kira tak pelik lah, saya tahu sebab saya kaji, bukan sokong membuta tuli, kawan tegur, ko student lagi..belajar dulu, sok-sok baru campur politik..saya senyum, dalam hati cakap, suka hhhhaaatttiii ler..tipu je, cakap la, kenapa?saya memang nak jadik wakil rakyat tak lama lagik..hoho~(taklah-saya nak dok umah jadik wife mithali..)


Malaysia makin hancur? Tak rasa macam tu ke? Dah lama dah perasan..tu la, ambillah tahu sikit..sok-sok Malaysia kita yang mude2 ni jugak yang handle,(kalau panjang umo) pakcik2 tu dah jalan..takkan nak lepas kat depa-depa tu jugak, bila nak bawa Malaysia “betul-betul jadi islam”, bukan tipu2.

Saya peliklah, pelik..tak tau kenapa saya pelik, hari-hari makin pelik, tak tau lah, saya tengok sebelah mata pun tau siapa betul sape salah, takkan diorang tak tau..isyh..


-monolog dalaman budak name nessasyahirah.

2 comments:

imtiaz sofea said...

haha cah,

stuju2x..suke hhhhaaaatttii laaaa..

cam hang lupa nak letak suka haaaaatttttiiii la 'weii'!!

hukhuk...ni kalu teha sebut lagi best nih!hehe

p/s : xleh pegi family day kat raub...isk2x!

nessa syahirah said...

sukati la weiiiii!!!

muahaha~

awat takleh gi..

dahdah..gi lipat baju gih!huhu

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena