Beriringan ke Syurga~

Wednesday, May 6, 2009

Menanti Hanan siri empat~


salam,


jangan terkejut, ni memang sambungan untuk 'menanti Hanan' walaupun nampak macam dah masuk cerita lain, selamat membaca.



“Angah!bangun,cepat…dah pukul berapa dah ni!”


Pintu bilik diketuk bertalu-talu, Muhammad Al-Fateh kesat mata yang kabur,ditonyoh mata itu berkali-kali,jam loceng di meja sebelah katil dicapai cepat.


“Ha! Dah 7.30..habisla..” melompat Fateh dari katil, mencapai tuala yang tersangkut kemas di belakang pintu,..sepantas yang mungkin dia mandi dan mengqada solat subuhnya yang terlepas.berterusan dia memaki dirinya dalam hati.


“Kak long kenapa tak kejut angah…”Roti disua kemulut sambil menuju pantas kepintu.


“eh,kak long pulak yang kena,tak malu nye..,angah kan dah besar,adik tu pun bangun sendiri tau ”

Secawan Radix dibawa ke muka pintu ,melati duduk bercangkung disebelah Fateh yang tergesa-gesa memasang tali kasut,


“Hari ni ada kelas tambahan?”cawan dihulur.


“Ada ,kenapa long?”Air Radix panas dihirup sepantas yang mungkin.


“Ingat nak suruh angah ambil Adik tengah hari ni..”


“Kak long nak kemana?”


“Kak long nak ke kolej ,ada perkara yang Kak long Belum selesaikan..”


“Takpe la,kalau macam tu,angah balik sekejap tengah hari ni.”Melati senyum, adiknya ini memang suka mengalah.


“Kak long..betul nak berhenti dari kolej tu.”Melati mengangguk lemah, mati terus senyumannya.


“Bukan berhenti, tangguh semester je ngah, kita kan dah bincang hari tu..dah la..makin lambat Angah nanti.bawak motor elok-elok.”tangan dihulur.


“Angah pergi..”tangan melati dicium.Kak long memang tabah..

.


Melati menghantar Fateh dengan pandangan sayu,belajar betul-betul dik..lemah dia berbisik.


“Adik cepat,nanti ustazah adik marah nanti.”pantas kanak-kanak berusia 6 tahun itu menggeleng, terperosok di tepi pasu bunga besar di tepi tangga menuju ke tingkat atas dengan baju kurung hijau dan bertudung putih, Aisyah duduk memeluk lututnya.


“Adik taknak pergi sekolah!”Aisyah memandang melati sekilas, gadis kecil itu menjeling tajam.


“Adik..nak buat hal lagi la tu,hari-hari adik menangis tak nak pergi sekolah,adik tak kesian Kak long ke..”hati melati makin sayu.dia melangkah menuju kearah Aisyah yang masih tidak mahu berganjak.


“Adik nak Ummi yang hantar adik!” Aisyah memeluk lututnya dengan lebih kejap.dirapatkan wajahnya ke lutut.


“Adik..Ummi kan dah takde,hari-hari Kak long kena cakap dengan Adik.Adik jangan la degil macam ni..Ummi kalau tahu adik macam ni mesti Ummi sedih.”Melati tahan air mata dari keluar.ikutkan hati,mahunya dia meraung sekarang. Cuba ditarik Aisyah keluar dari situ.


“Ummi yang tak sayang adik,kenapa Ummi tinggalkan Adik.Abah pun sama.!”Aisyah menangis dengan sendu yang kian meninggi.bertambah pilu hati Melati.


“Sudah adik,cepat pakai kasut,masuk kereta,cepat!kak long amik rotan nanti”Melati terpaksa bertegas.perlahan-lahan kanak-kanak kecil itu bangun dari celah pasu besar itu sambil teresak-esak menuju ke pintu.


“Kak long pun dah tak sayang adik….”


“makndak,Kak long pergi…!”


* * * * *


“Ummi,kenapa Ummi letak nama melati kat Kak Long?”Petah Aisyah berbicara waktu makan tengah hari itu.


“Ha’ah Ummi,Kak Long pun tak pernah Tanya Ummi..”Melati menghirup sup Ayam dari mangkuk kecil disebelah pinggannya.Ummi dan Abah senyum.


“Ntah .tanyalah tok Wan,Tok Wan yang letak nama tu kat Kak Long.”Ummi bersuara.


“Alaa Kak Long,sedapkan nama Melati tu.lagipun,bunga Melati tu Wangi Tau,macam Kak Long.”Muhammad Al-Fateh yang diam sejak tadi menyampuk.


“Lagipun Kak Long,bunga melati tu senang nak tumbuh tau,kat hutan pun dia boleh tumbuh..”giliran Abah pula memberi pendapat.


“Abah, abah,nanti kita hantar Kak Long dok kat hutan la ye Bah.”Aisyah mengusik.


“Alaaa…Kak Long tak Mau dok kat hutan,Aisyah la Dok kat hutan.”

Ummi dan Abah dah mula gelak sakan.


“Maksud Abah,melati tu menggambarkan kekuatan,kat mana –mana pun dia boleh hidup,tak kisah.Abah nak Kak Long pun jadi macam tu,kuat..Abah campak kat Mana-mana pun Kak Long boleh berdikari,tak harap kat Abah sangat.Nanti kalau Ummi dengan Abah dah takde,senang..Kak Long boleh jaga Adik-adik..”Terang Abah panjang lebar.kecut hati Melati waktu itu mendengar perkataan keramat’kalau mak dengan Abah dah takde ‘tu.


“Ish.Abah ni kesitu pulak..”Melati dah muncung sedepa.


“Nasib baik Tok Wan tak suruh abah letak nama bunga raya ke.bunga misai kucing ke…”

Melati hilang rajuk dengar usikan Ummi.


“Ermm,siti Hibiscus binti Mohammad Lokman,sedap tu Kak Long..”Muhammad Al-Fateh galak mengusik..

Pecah tawa mereka seisi keluarga.


Setitik air jernih terbit dari mata nya,Bahagianya saat itu,saat Dia masih punya peluang bercerita itu dan ini bersama Ummi dan Abah,kalaulah dia tahu Ummi dan Abah akan meninggalkan mereka dalam kemalangan ngeri sewaktu dalam perjalanan mengambil Aisyah dari sekolah,rasanya ingin dikongsi semua cerita dalam setiap detik hidupnya bersama Ummi dan Abah.Melati Sedar,Ini ketentuan dan Ujian Allah buat dirinya,dan untuk itu,dia harus membina kekuatan untuk tempuh hidupnya yang entah bila penghujungnya ini.Demi dirinya dan yang paling penting buat Adik-adik nya,Angah dan Adik yang Amat dikasihi.Mujur ada Makndak yang sanggup tinggal bersama-sama mereka selepas Ummi dan Abi pergi,pada Makandak lah mereka menumpang kasih Sekarang.


“pinnn!!!”


Melati tersentak,lampu isyarat rupa-rupanya sudah beralih ke warna hijau.


* * * *


“Ini surat letak jawatan secara rasmi,Melati mintak maaf sebab tak dapat nak sertailagi usaha dakwah dalam jemaah kita ni..”Sampul surat berwarna coklat dihulur kepada Ummu Hani,Naib President persatuan Pelajar Islam di Kolejnya.


Ummu Hani senyum,cuba meredakan relung dihati sahabat sefikrahnya itu,sejak berkenalan dengan melati dua tahun lalu sewaktu menyertai kumpulan usrah yang sama,mereka saling berkongsi cerita,berkongsi rasa,suka..duka,sama-sama dilantik menjadi ahli jawatankuasa tinggi persatuan ini,dia sebagai naib President,melati pula sebagai setiausaha,dilantik atas kerajinan dan kecekapan dirinya dalam segala hal,sayangnya,Melati terpaksa meninggalkan mereka.


“ Walaupun secara zahirnya Melati takde buat masa ni, ti tetap masih dalam perjuangan ni, ingat, selangkah melati masuk dalam alam ni, tiada perkataan undur diri yang melati boleh ungkapkan.” Ummu hani mengosok-gosok bahu Melati, memeberi semangat.


“Usrah masih berterusan dalam musim exam ni,atas persetujuan semua ahli,..Hani harap,Melati dapat luangkan masa untuk sertai usrah ni.”tangan Melati digengam kemas.


“InsyaAllah,kalau ati sempat..”melati mengeluh,banyak perkara yang perlu dilakukan,mungkin selepas ini dia akan mula mencari kerja.


“Kalau ti perlukan Hani,telefonlah,Hani ada untuk melati bila-bila masa pun,kalau ti rasa tak sanggup hadapi semua ni sorang-sorang,Hani akan tolong”Melati sebak.


“Hani…”Air mata mula bertakung ditubir mata.Hani tarik melati ke dalam pelukan.


“ti tak larat, ti rindu Ummi,Abah..”sendunya meninggi.


“Sabarlah Melati,Ini semua ujian untuk Melati,Allah sayangkan ti lebih,sebab tulah DIA bagi ujian berat ni untuk ti..”Bahu Melati digosok.Melati menangis bagai anak kecil,mungkin sudah lama dia simpan tangisan ini.


“Nah, Puisi ni buat ti, ingat tak, kita karang sama-sama waktu kita mula melangkah dalam perjuangan ni?” Melati angguk lemah, sedayanya dia menghadiahkan senyuman terbaik buat sahabatnya itu. Perlahan tulisan tangan Ummu Hani yang tertera di kertas putih bersaiz F4 itu dibaca perlahan.



Jawahir cinta

Dalam gelap malap

Dalam langkah berderap

Buta hati tanpa keyakinan yang mantap

Menusuri kehidupan dalam denai sampah sarap

Tanpa bahang mentari iman

Tanpa sinar rembulan taqwa

Menagih arah keyakinan buat jiwa

Memohon tautan teman sefikrah

Agar langkah kian terarah

Dalam kontang jiwa aku berserah

Mengharap tadahan gerimis Hidayah.


sayu bayu iman menyapa

mengusap lembut pohonan taqwa

ketaatan mencengkam dijiwa

embun jawahir cinta Illahi merembes keteguhan

kian berani melangkah dalam derita perjuangan.

Biar hidup sepi tanpa kasih saudara

Biar diri derita dengan tohmah manusia

Jangan biar hilang rindu yang Esa

Jangan dahaga kasih Pencipta

Jangan musnah redha yang Maha kuasa

Sekali melangkah meneguk bisa dalam berjuang

Jangan diundur barang selangkah

Pesta hiburan mendamba- damba

Dosa maksiat memanggil - manggil

Menyeru daie yang terpujuk iman

Memuntahkan hujanan marjan

Dari awanan jiwa terpupuk semangat dakwah

Agar beriringan di jalanan jannah.

Hidup duniawi penuh barakah


Duhai jiwa,

Andai masih wujud ragu

Buat Istighfar penawar kalbu

Duhai hati

Jangan izini halusinasi ciptaan Syaitan menari nari

Segera mohon dikuatkan hati

Amantubillahi warasuluh sentiasa menemani


Duhai Allah

Bernilaikah perjuanganku yang tidak sehebat srikandi dalam sirah

Yang imannya berbukti luka dan darah

Biar terkadang jiwaku dilanggar relung

Bimbang tersadung hasutan menggunung

Jiwaku pasti diselubung

Dengan hamparan keyakinan dan iman

Dari taufan bisikan syaitan!


* * * * *

“Kak Long dah dapat kerja,jadi ustazah dekat Tadika Islam Sri Humaira tu..”Melati senyum lebar,baru sekejap tadi dia dihubungi salah seorang guru disitu yang memberitahu kepadanya tentang keputusan temuduganya.teringat wajah simpati Ustazah mariam sewaktu dia menceritakan tentang pelihat dirinya, namun bukan tujuannya untuk meminta-minta, apatah lagi menagih belas ehsan, Cuma dia terpaksa menceritakannya sewaktu Ustazah Mariam bertanya tentang taraf pendidikannya yang sebenar.Air dituang ke dalam gelas.


“ye ke..bestnye..,tapi..Kenapa kak long Tak mintak kat sekolah adik je..”Aisyah mencebik. Aisyah bersekolah tidak jauh dari Tadika Sri Humaira’, jadi tidak menjadi beban buat dirinya untuk melakukan dua kerja sekaligus, menghantar Aisyah dan memandu ke Tadika Humaira’., bukan tidak mahu meminta pekerjaan di sekolah Aisyah, Cuma dia sudah awal-awal diberitahu tentang Tadika tunas Islami itu sudah tidak memerlukan tenaga pengajar lagi. Melati sekadar menjawab dalam hati dan menghantar senyuman buat Aisyah.


“Kak long tak bagitau angah pun Kaklong nak kerja.”Giliran Muhammad Al-Fateh bertanya.Wajah Abduh tiba-tiba mencuka. Bukan apa, dia rasa lebih bertangunggajawab sebagai satu-satunya anak lelaki dalam keluarga.


“Kak long pun tak rancang sangat,cuba-cuba je,tak sangka dapat,memang rezeki kita la tu..”Melati senyum. Ucapan Syukur bersilih dalam hatinya.


“Duit yang Abah tinggalkan tu kan ada lagi,kesian kak long,sampai kena berhenti belajar.”Fateh memandang Melati sayu.Nasi berlauk Ayam masak merah disuap tanpa nafsu.Aisyah khusyuk makan, mengabaikan persoalannya sebentar tadi.


“Angah..Kan Kak long dah cakap hari tu..Kak Long berhenti sekejap,nanti keadaan dah okey balik,Kak long sambung belajar balik.lagipun Duit yang Abah tinggalkan tu untuk Angah dengan Adik belajar.Untuk makan pakai,Kak long guna duit gaji Kak long okey..”Melati memujuk lembut.hujung bibirnya digigit menahan sebak.usaha dia mengunyah suapan terakhir .Entah sejak akhir-akhir ini lekas benar terasa hati, tidak seperti diawal-awal pemergian Ummi dan Abah dulu, dia lebih kuat, malah waktu jenazah Ummi dan Abah tiba dihalaman rumah dia masih membekukan air matanya.


“Geran Tanah Abah..”intonasi suara Fateh mengendur.


“Mana angah tau pasal geran tanah abah ni.Setahu Kak long..Ummi dengan Abah tak pernah bagitau sesiapa pun selain Kak Long..”Melati tersentak,suaranya masih terkawal,depan rezeki.Makandak tunduk membisu.


“Siang tadi..Pak lang datang marah-marah mintak Geran Tanah Abah..”pandangan Fateh dialih pada wajah Makandak, kecut juga dia melihat amarah Melati.


“Pak lang datang Makandak?”Makndak angguk.


“Makandak bagi?”makandak geleng.


“Makandak suruh tunggu Melati,esok agaknya dia datang lagi..”terang makandak.


“apa lagi la orang tua tu nak,dulu masa Ummi dengan Abah ada ,asyik menyusahkan je,Sekarang Ummi dengan Abah dah takde pun nak kacau kami lagi..”dengar nama Ummi dan Abah ,air mata melati melimpah,tergamam Fateh dan semua yang ada dimeja makan itu.


“Kak long dah kenyang!”Melati bangun menapak ke bilik.


“Maksud Abah,melati tu menggambarkan kekuatan,kat mana –mana pun dia boleh hidup,tak kisah.Abah nak Kak Long pun jadi macam tu,kuat..Abah campak kat Mana-mana pun Kak Long boleh berdikari,tak harap kat Abah sangat.Nanti kalau Ummi dengan Abah dah takde,senang..Kak Long boleh jaga Adik-adik..”

Air mata dipipinya diseka dengan baju.


“Abah Ummi,Kak Long akan jadi kuat!”


*****

Melati melangkah keluar dari bilik, sekilas dipandangnya jam didinding biliknya, tepat jam 1.30 pagi, terlalu khusyuk membaca buku yang bertajuk “ Bertemu janji Allah” karya ulama yang amat disanjunginya, Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, membuatnya tidak sedar waktu sudah lewat malam, tekaknya meronta meminta dialirkan penawar dahaga, laju dia meluncur laju ke dapur membuka peti sejuk.selesai meneguk air rosell HPA yang dibeli makandak siang tadi, dia kembali kedepan, niatnya mahu memastikan semua pintu dan kunci sudah terkunci rapat demi memastikan keselamatan seluruh isi rumah itu yang terletak dibahunya kini.



“ Angah..tak tidur lagi?” Melati merapati Fateh yang tampak terkejut dengan kehadirannya secara tiba-tiba, tirai kayu jati yang menghalangi jalan ke dapur membuat Fateh tidak sedar kakaknya sudah kedapur sebentar tadi.


“Tak..siapkan homework” Fateh balas senyuman Melati, diberi sedikit ruang untuk melati duduk disebelahnya diatas bangku kayu jati yang menghiasi ruang tamu bersaiz agak besar itu, Ummi mereka dahulu yang begitu gilakan Kayu jati sehingga hampir semua perabot dalam rumah itu dari kayu jati, disesuaikan dengan cat berwarna coklat cair membuatkan ruang tamu itu tampak mewah.


“ Kak long, angah mintak maaf pasal tadi” mata Fateh masih menghala buku, tangannya masih rancak.


“Kak long tak simpan dah..kak long bukan marah angah pun..” Fateh berpaling.


“Ni la Kak long Angah, sangat penyabar orangnya..” Fateh tergelak, mahu menyakat Melati.


“Angah..” Melati membuang pandang ke hadapan.Seisi rumah yang sarat dengan memori Ummi dan Abah


“Hurm..” sepatah, Fateh mengangkat kening.


“ Angah janji dengan Kak long ye, belajar rajin-rajin, Angah sorang je anak lelaki dalam keluarga ni, angah jangan hampakan Kak long, jaga peribadi Angah, hormat orang lagi tua, hormat cikgukat sekolah..ye, ”panjang lebar melati menasihat.


“Ape ni Kak long, tiba-tiba je sedih nih..” Fateh ingin bawa melati lari dari mood sedih.


“Dengar tak apa Kak long cakap tadi” Melati kerut kening.


“Ye..Angah dengar lah..” Nasihat Kak long macam nasihat Ummi, Fateh simpan ayat seterusnya dalam hati.Senyum Fateh masih tak kebah.


“Angah janji jaga keluarga ni baik-baik.”tekad Fateh.Melati senyum lega.


bersambung....

0 comments:

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena