Beriringan ke Syurga~

Thursday, May 14, 2009

Verbal linguistik





Menyahut seruan Ustaz Hazrizal Abd Jamil (Saiful Islam.com), dengan ini saya menterjemahkan kefahaman terhadap sesi pembelajaran dalam kelas Psikologi hari ini melalui penulisan kali ini, ditolak, dikali dan ditambah, saya mempunyai ciri-ciri Verbal Komunikasi, (ape tuh?) , kata Puan Isfadiah-Pensyarah Psikologi, ciri ini mesti orangnya suka sangat membaca, jadi seorang penulis tak kira lah seorang penulis buku atau blog , buku tidak dapat ‘melarikan diri’ darinya,untuk mengetahui anda tercampak dalam teori kecerdasan yang mana, fahami penulisan ini..

Manusia mempunyai 8 kecerdasan yang berbeza , Howard gardner, telah mengasaskan teori kecerdasan ini, sebelum dinyatakan 8 teori tersebut, teori kecerdasan ini turut mengeluarkan beberapa respond.Antaranya,

1. membolehkan kita selesaikan beberapa masalah yang dihadapi dalam hidup.
2. kebolehan mengenali masalah.
3. Membentuk pengetahuan baru.
4. membolehkan kita mencipta hasil dan menawarkan perkhidmatan yang bernilai dalam
sesuatu budaya.

Sekarang jom tengok lapan teori kecerdasan berikut dan mulalah menilai anda berada dimana.

Verbal Linguistik

Kemahiran menggunakan perkataan secara tulisan dan perkataan, seperti penulisan kreatif puisi, jenaka, cerita dan pandai memanipulasi ayat, contohnya seorang penulis, sasterawan, penulis, penyajak, dan pensyarah, antara tokoh dalam bidang ini adalah; Faisal Tehrani, A. samad said dan William Shakepears.

Logik matematik

Kebolehan menggunakan nombor, membuat kiraan, dan mengenalpasti pola-pola abstrak.
Contohnya seperti Ahli matematik, Saintis, dan jurutera, antara tokoh bidang ini, Al-Khawarizmi dan Isaac Newton.

Kinestatik

Berkaitan dengan kemahiran fizikal seperti keupayaan kelunturan dan koordinasi badan, dan meluahkan perasaan menggunakan bahasa tubuh, contohnya seperti sarkas, drama role-play, dan seni pertahanan diri, contohnya seperti atlit, penari, pelakon dan polis, tokoh dalam bidang ini adalah david beckam, Shalin Zulkifli dan jackey chan.

Visual

Membolehkan kita mencipta gambaran mantel dan mengamati dunia visual, peka terhadap warna, garis, bentuk dan wang.seperti seorang pelukis, pengukir dan arkitek, tokoh dalam bidang ini adalah; Hijaz Kasturi, dan Leonardo Davinci.

Muzikal dan ritma

Kemahiran meluahkan perasaan melalui Muzik contohnya seperti persembahan muzik, nyanyian dan drama, seperti seorang composer, penyanyi dan drama lagu (drama musical) tokoh dalam bidang ini pula ialah,Raihan , Kitaro, Adnan Abu Hassan dan sebagainya.

Intrapersonal

Berkebolehan menilai diri sendiri serta mempunyai gambaran tepat tentang diri sendiri, manusia jenis ini berupaya mendisiplin diri sendiri, antara aktivitinya adalah dalam bentuk strategi pemikiran seperti menyelesaikan sesuatu masalah serta pengawalan emosi, praktis dan mengamalkan minsfulness iaitu berfikir sebelum bertindak dan membuang emosi iaitu mengambil apa yang dirumus akal dan Iman, menusia jenis ini juga mempunyai disiplin diri yang tinggi, sesuai menjadi seorang pengarang, ahli psikologi, ahli falsafah, dan pakar kaunseling, antara tokohnya adalah, HM. Tuah Iskandar dan Howard Gardness(pengasas teori kecerdasan)

Interpersonal

Berkebolehan berkomunikasi dengan berkesan, serta bertindakbalas secara professional terhadap petanda interpersonal, sebagai contoh, komunikasi antara individu, Usrah, memberi maklumbalas dan mewujudkan kesediaan berkerjasama, antaranya seperti ahli politik, ahli perniagaan, pengacara dan usahawan, tokoh dalam bidang ini antaranya adalah, Donald Trump dan Aznil Nawawi.

Naturalis

Mengendali, menyusun dan mengkategori pelbagai jenis Flora dan Fauna, seperti petani, ahli botani, ahli biologi dan perancangan Bandar, tokohnya seperti Edward Ticker.

*Dengan memanfaatkan Teori kecerdasan masing-masing, setiap nama akan menempa bidang masing-masing,termasuklah ANDA!namun bagi saya semuanya bergantung atas usaha masing-masing, jadi manfaatkanlah ianya.

p/s:untuk hajar ngan Aida, amik nota nih, sian die tak dapat datang kelas..
.

4 comments:

imtiaz sofea said...

ngehehe..mantop2x!

yeah, membaca milik wajib setiap insan!

nessa syahirah said...

hehe

taula die pun verbal linguistik jugak..huhu..

muhriz rahmat said...

Satu perkongsian yang bijak. Tanpa kita sedari segala perbuatan, gerak geri, minat dan hobi yang kita lakukan secara main-main juga mendatangkan impak positif dalam meningkatkan potensi diri. Terima kasih atas artikel ini.

nessa syahirah said...

sekadar satu perkongsian, segalanya atas kesedaran kita menggarapnya sebaik mungkin.

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena