Beriringan ke Syurga~

Tuesday, July 14, 2009

Bertudung sampai kaki.

Naruto and Akatsuki in class Pictures, Images and Photos

“Ustazah, Ustazah kenapa Ustazah pakai tudung sampai kaki”

Saya berpaling, mengamati butir soalan yang keluar dari mulut seorang kanak-kanak lelaki yang berada dibelakang saya sebentar tadi, oh, okey, tudung saya, rupa-rupanya definasi kaki bagi kanak-kanak adalah biarpun hanya sebahagian kecil dari “kaki” saya, saya tak dapat menahan tawa, dihadapan lebih tiga puluh lebih pelajar, saya tergelak tak ingat diri adalah seorang ustazah dihadapan murid-murid, saya sepatutnya lebih sedar diri.

Entry kali ini akan menceritakan serba sedikit pengalaman saya sepanjang beberapa hari ini menjadi guru sementara di sebuah sekolah rendah agama.

“farhan, orang perempuan kena tutup seluruh tubuh, kecuali muka dengan tapak tangan” jari telunjuk saya menghala kemuka dan hujung tangan.Farhan yang comel terangguk-angguk, haha~lagak seorang guru mithali.

Itu baru satu soalan pecah perut, banyak lagi soalan-soalan maut yang memang tak mampu saya tepis.

Err..

“Ustazah akmal tunjuk aurat!!” saya terkejut, beriya benar zulfadli berlari kedepan mengadu kepada saya.

“Kenapa awak ni..” saya kerut kening, buat-buat serius.

“Tu..akmal tunjuk lutut dia” lagi sekali, saya tahan gelak.budak-budak baru belajar bab aurat..sabarrr..

“hey, akmal ustazah cubit nanti, siapkan kerja!” sekadar menyedapkan hati si zulfadli, saya melaung dari depan dengan jari telunjuk straight kearah akmal, budak tu senyum simpul, cubit betul-betul baru tau.

Kalau masa belajar, dari A ke Z nak ditanya, sekali belajar sirah, tak silap tentang kaabah runtuh dilanda banjir besar.

“Ustazah, abu amamah tu islam ke?” ha?

“ Ustazah masa tu umur nabi berapa” err..?

“Ustazah hajarul aswad tu hidup ke. Kenapa dia ada nama”..eemm..

“Ustazah, apa asal usul hajarul aswad tu..” arrrgghh..

“okey, mintak maaf, nanti ustazah cari asal usul dia..okey, nanti esok ustazah bagi tahu ye..”

Ya, esoknya masa saya masuk kelas tu untuk subjek bahasa arab, ada yang tanya.

“Ustazah semalam ustazah cakap nak cerita pasal asal-usul hajarul aswad..”hehe, dah cari kat internet malam tadi..

Ya, saya kena khatam buku fiqh harakah nampaknya untuk mengajar sirah budah darjah dua.

Yang bestnya duduk dengan kanak-kanak ni tang jujurnya.

“Siapa tak sembahyang subuh pagi tadi!”soalan pertama waktu masuk kelas petang tu.hampir separuh kelas angkat tangan.

“Ustazah, ustazah, saya lupalah..”

“Ustazah.. tak sempat..”

“Ustazah..saya sembahyang..”

“Ustazah, tadi dah lambat, mak saya cakap takpelah..”

Jawapan yang last tu paling best.

Yang paling saya lemah, masuk bilik guru, sebab saya terpaksa membiasakan diri untuk memanggil ustazah-ustazah yang saya hormati sebab hampir sebaya dengan mak saya dengan panggilan kak..rasa sangat rendah diri, sebab tu kalau masuk bilik guru, saya akan buat-buat sibuk, nak cakap pun sepatah dua.aduyaii..

Semenjak dua menjak nih, saya mula mempelajari sesuatu, seseorang tidak akan mengetahui perihal guru sehingga dia menjadi guru.

Dulu-dulu saya selalu geram bila ustazah tak ingat nama saya, ye, ingat nama untuk lima kelas amatlah susah, saya mula memahami cikgu-cikgu saya sekarang.

Kalau dulu, saya selalu cakap yang cikgu saya selalu pilih kasih, kalau nak tahu, seorang guru, bila masuk kelas, mesti ada dua tiga orang yang menaut perasaan sayang yang berlainan dengan murid lain, itu yang saya rasa, tengok dua tiga orang budak ni, rasa tak sabar nak jumpa diorang untuk hari seterusnya, sebab tulah orang cakap, nak cikgu sayang, perangai baik sikit, cumanya kena berbalik kepada sejauh mana profesionalnya guru itu meng’handle’ masalah ini. Baik tak payah nampak sangat.

Yang paling penting!

Sayangi guru anda, kerana tanpa mereka siapalah kita.-pesanan khidmat masyarakat dari nessasyahirah.blogspot.cheoww.

p/s: saya tak rasa nak berserius untuk entry kali nih..

5 comments:

imtiaz sofea said...

hahah

kene blaja pedagogi lebih sikit nih!

lebih2x lagi tang

'ustazah cubit karang!'

woha!

myikhwanfiideen said...

Salamun'alaik..

-BEsT posting kali nie.. Sy rasa mcm masuk kls balik.. Rindu masa tadika dulu.. Cume beza die dulu.. Jgn kate tudung smpi kaki, Tak pakai langsung pun ade..

-JuJUr.. Ya.. Budak kecik mmg jujur.. Budak beso? Hmm..

-Sy kurg setuju dgn kak ImtiaZ.. (Sori ye kak).. Rasenyalah, Pedagogi skg nie dah x betoi. Bg sy biarlah gna pedagogi kendiri.. Cubit pun cubit jelah.. Mksd sy, mengajar dgn rasa hati.. Kalu kt rasa baik utk pljr, mk baiklah tue.. Itupun yg para guru zmn datuk nenek kt buat dlu.. Mane ade diorg bljr pedagogi mcm skg.. Tp, Pedagogi kendiri diorglah yg hasilkn org yg hebat2..

-Last.. Lain kali kene bw broadband dlm klas nie.. Bla ade soalan xleh jwb, bole accses intenet dlu.. :)

p/s.. Jgn lupe daftar dlm SEKRETARIAT bertindak REJUVENASI pendidikan Islam.. GAMIS mmg perlukn respon dr para guru.. Guru sementara pun boleh.. Asalkan penah jd guru.. Ustzh lg baguih..

nessa syahirah said...

-imtiaz sofea..

abess la..

cikgu betul2 dah mai..

-myikhwanfiideen

tulah, mmg best, nak2 ngajor sekolah dulu tempat kita belajar balik.

- tang bab tuh, leh debat dengan profesional -kakak saya.(imtiaz)

-okeh, esok gak saya daftar.

abuyon said...

salam. Membaca entry ini saya ketawa dalam hati. Saya pernah mengalami situasi begitu, bukan dengan anak murid, tetapi anak sendiri.

nessa syahirah said...

budak kecil mmg bayak ragam, tapi ibu bapa begitu tabah menjaganya, tapi kalau dah besar, berapa ramai yang sanggup hadapi kerenah ibu bapa, jom renung2.

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena