Beriringan ke Syurga~

Wednesday, August 12, 2009

Kasih Sayang Allah dalam Dua Marhalah.


Menonton Drama ‘Dua Marhalah’, di saluran Astro Oasis, ibarat mengajak saya merenung kembali kesilapan diri, menjemput saya agar sentiasa mengingat kelemahan diri yang sangat hina, menegur diri agar tidak telalu merasa senang dengan keupayaan diri mampu menutup aurat hingga saat ini, entah esok , masih bertudungkah saya?Nauzubillahiminzalik..

Saya pernah melihat, yang orangnya tidak pernah solat, tapi, tiba-tiba minta diajarkan solat, dan tidak sampai tiga bulan, dia kembali mengadap Illahi, ada juga manusia yang sangat Alim, tapi saat akhir hidupnya, dosa menjadi peneman setia, entah esok atau lusa giliran kita, kalau hari ini kita beramal siang dan malam, entah saat kematian menjemput, Amal itu masih disisi atau sudah pergi, kalau hari ini kita sering merasa jelik dengan orang yang tidak menutup aurat, berzina, buang anak, entah saat dia mengadap Allah, taubatnya telah diterima, berbanding kita, yang kembalinya nanti dalam keadaan apa? masih baik atau buruk?

Sejak kecil saya dihidangkan dengan kisah dua beradik, si abang yang sangat Alim dan si Adik yang sangat mencintai Maksiat, di Akhir hidup mereka, si Abang tiba-tiba teringin melakukan dosa kerana menyangka yang pahalanya sudah menjamin syurga, Akhirnya mati saat melakukan Dosa, dan si Adik yang tiba-tiba merasa menyesal, Akhirnya menemui Allah dalam keadaan suci.SubhanaAllah.

Kasih sayang Allah..tiada apa tandingannya, bergunung mana dosa yang dilakukan hamba-Nya, keampunan Allah jugalah yang melebihi. Kita sering melupakannya, tetapi Allah tidak pernah melupakan kita, sejauh mana kita berlari darinya, semakin dekat Allah menghampiri kita.

DUA Marhalah mengisahkan perjalanan taubat seorang wanita bernama Kamsiah Mansoor lakonan Zizie Izzete. Kamsiah adalah anak tunggal Mansoor dan Kesuma yang berasal dari sebuah keluarga pasca kolonial yang kaya. Kehidupannya dilitupi kegembiraan dan kebahagiaan.

Kamsiah mendapat pendidikan di kolej Singapura dan menjadi wanita Melayu awal 70-an yang berpendidikan dan menjaga tatatertib budaya ketimurannya. Sehinggalah suatu hari kehidupannya mula berubah apabila terbabit dengan pelbagai masalah sosial sehingga melakukan semua dosa besar yang dilaknati Tuhan.

Selepas menyesali dosa besar yang pernah dilakukan suatu masa lalu, bermulalah perjalanan taubat Kamsiah dengan melalui pelbagai dugaan sebelum kembali ke jalan asal.
-dipetik dari sini

Jom saksikan kisah hebat ini.



0 comments:

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena