Beriringan ke Syurga~

Friday, August 7, 2009

Demi sebuah cinta

Cinta Pictures, Images and Photos

Saat saya mengimbau kenangan kira-kira tiga empat tahun dahulu, masih segar dalam minda bila masa saya dipanggil untuk memberi Tazkirah untuk sekitar seratus lebih pelajar dalam Musolla kecil Aspuri Maahad darul Anuar yang berbahang dan padat, untuk masa itu, yang kerap saya Tazkirahkan hanyalah tentang persahabatan, ya, persahabatan, berkali-kali, entah mereka perasan atau tidak, jika saya yang dipanggil kehadapan , tajuk itulah yang sering saya ambil, kerana saya hanya memerlukan sebuah hadith pendek tentang saya telah hafaz sejak di tingkatan satu lagi.

“Tidak beriman seseorang kamu hingga dia mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri.” (Riwayat Bukhari & Muslim)


Cuma dahulu, makna “Saudara” yang Rasulullah sebutkan dalam hadith itu hanya sekitar sahabat-sahabat saya, saya tidak pandai keluar dari lingkungan itu pada waktu itu, biasalah, jika diasrama, kawan-kawanlah segala-galanya bagi saya.

Bila saya makin meningkat usia, saya mula belajar erti persaudaraan yang melangkau batasan fikiran saya, melangkau sempadan dunia.”oh, saudara yang Rasulullah sebutkan itu termasuk seluruh Umat islam”,bentak hati saya.

Hingga tiap-tiap yang berlaku pada saudara seislam saya diluar sana begitu menyentak hati dan jiwa saya, saya mula menyesal untuk mengetahui makna saudara yang begitu besar, namun turut merasa bertuah dan rasa begitu kuat dengan saudara-saudara yang berada diserata dunia.

Kasih buat Palestin

Palestine Pictures, Images and Photos

Isu tentang palestin mula bermesra dengan diri saya sejak disekolah menengah lagi, namun pada waktu itu, saya hanya mampu menangis dan menangis bila video tentang kekejaman palestin ditayangkan jika ada program di sekolah, bermula dari itu, saya mula menyimpan impian untuk menjadi seorang wartawan yang mampu bersuara tentang isu kekejaman Israel dengan lantang sekali, itu dulu, waktu itu saya sangat terpengaruh dengan kisah As-Syahidah Aayaat Muhammad Al-Akhras yang begitu menyemarakkan semangat saya, dengan sebaris kata yang mampu meruntun semua jiwa.

Apa nikmatnya hidup di dunia ketika kematian selalu mengintai kita. Mana yang lebih indah, mati dalam ketidakberdayaan dan kehinaan atau gugur di medan jihad”.
Kematian seorang mujahid akan membangkitkan keberanian mujahid-mujahid yang lain, bukan sebaliknya”. (As-Syahidah Aayaat Muhammad Al-Akhras)



Dengan kisah seorang ‘Aayat’, saya merangkak mendalami sedikit demi sedikit isu tentang palestin, hingga jiwa saya terasa begitu dekat dengan Bumi berdarah itu, dan sedikit demi sedikit, saya mula mengetahui, jiwa saya harus bersatu dengan semua ‘saudara’ saya, hingga terhasil beberapa cerpen yang saya karang dengan jiwa penuh kasih buat saudara di Palestin, tiap cerpen yang saya tulis, pasti beriring air mata yang tanpa segan menyentuh pipi saya.

Hari ini, jika saya bertanya pada diri, masih seperti dulukah kasih itu, saya terasa begitu malu untuk menjawabnya.hari hari yang saya lalui menelan cinta saya buat mereka.

Tragedi Berdarah Dr. Marwa Al-Sherbiniy.




Tidak lama selepas isu umat islam Xinxiang, saya tersentak dek kisah seorang Mujahidah yang ditikam sebanyak 18 kali demi mempertahankan Hijabnya, dalam keadaan memeluk anaknya, dan si suami yang hendak mempertahankan isteri yang sangat dicintai turut ditikam dan akhirnya ditembak oleh polis kekejaman itu kembali membuka mata saya, mula memaki-maki diri saya yang kerap melupakan isu saudara-saudara saya diluar saya, sering hanyut dengan kehidupan sendiri, mula bertanya pada diri, apa yang harus saya lakukan agar saya tidak dipersoalkan dihadapan Allah nanti?apa?

Isu ini saya ketengahkan di laman Web Iluvislam.anda tahu, sejak 12 julai 2009 yang lalu, hingga hari ini saya belum mendapat apa-apa respond, adakah ini bermakna yang kes ini bukan lah isu besar untuk anak muda kita berbanding jika diminta memberi komen untuk isu yang lebih ringan sepeti cerita keliwon misalnya, atau ini bukti remaja masa kini tidak cukup masa memikirkan hal-hal berat, hal-hal umat islam kita diserata dunia, oh, tidak, saya tidak marah untuk post saya yang tak berbalas, Cuma haya secebis terkilan, entah ya, isu ini tidak penting mungkin?

Duhai hati-hati yang andai masih punya rasa, masihkah mahu berdiam diri saat melihat saudara kita dilenyek, ayuh!fikirkan sesuatu.

ISA: Bukan urusan kita?

Kekejaman ISA bukan isu yang harus dipolitikkan, saya keluar berdemonstrasi bukan kerana saya menyokong kuat PAS, dan jika ada yang tidak keluar hanya kerana pemimpin yang mereka cintai tak benarkan, itu silap besar bagi saya, ini isu kemanusiaan, entah minda manusia normal mana yang mampu menerima kekejaman demi kekejaman itu, saya berdamping dengan mangsa kekejaman ISA selama tujuh tahun, saya melihat sendiri air mata yang keluar dari isteri mangsa tahanan ISA saya melihat anak-anaknya bermain layang-layang sambil berharap layang-layang itu mampu terbang kearah ayah mereka.

Jika tidak mahu berfikir jauh, saya lambakkan isu saudara kita yang jelas didepan mata kita, jangan Tanya saya kalau saya cakap saya sangat benci Najib! Anda tahu apa yang dia katakan?

“Kalau tiada ISA, akan berlaku perkara seperti di Mumbai, akan berlaku perkara seperti di …….”

Anda tahu siapa yang ditahan di ISA, ya, saudara seislam kita yang hanya disyaki, ya , kemudia mereka dilepaskan selepas tujuh tahun menderita dalam tahanan dengan alasan tidak bersalah.

Yang penting ‘orang islam’ sendiri mengaku yang orang islam itu terrorist.


Saya sangat takut, takut Allah akan bertanya pada saya apa yang saya lakukan untuk mempertahankan saudara saya di Akhirat kelak, dan saya diam membisu seribu bahasa,saya takut.

Saya semakin pelik jika ada hati yang tidak tersentuh sedikitpun melihat mangsa tahanan ISA, hingga saya terbaca ayat Al-Quran ini,

“Dan ALLAH LAH YANG MENAUTKAN HATI-HATI mereka. Jikalau ENGKAU MEMBELANJAKAN segala apa yang ada di bumi, nescaya engkau TIDAK akan dapat menautkan hati mereka, tetapi Allah telah menautkan hati mereka. Dan Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (Surah Al-Anfaal:ayat 63)

Sampai bila mahu berdiam diri?

Cukupkah kalau hari ini kita sekadar belajar dan ke kuliah, ke café, tidur, chatting, berbual di telefon, assignment, ke library, jogging, dan pelbagai aktiviti itu yang tidak keluar dari rutin kita? Hingga bila diajak berbincang tentang isu saudara kita, kita malas memikirkannya kerana merasakan Asignment lebih penting, hingga ditanya tentang pendirian kita tentang isu umat islam kita masih tergagap untuk bertegas dengan pendapat kita.sampai bila?

“Maaf kak, saya kelas full hari ni, tak dapat datang Usrah”

“Kak, saya mid minggu ni, tak dapat datang Usrah petang ni, ada study group”

“Sorry kak, saya penat sangat, lagipun saya rasa taknak dah terlibat dengan mana –mana usrah, sorry ye kak..”

Untuk ini, sayakah pesalahnya? Maaf, jika benar, saya muhasabah diri.

Sampai bila mahu lesu? sampau bila mahu bisu?sampai bila?

Teruskanlah berdiam diri, teruskan…


0 comments:

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena