Beriringan ke Syurga~

Saturday, August 7, 2010

Belajar dari Filem Kung fu.

أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ

Maksudnya; Maka apakah kamu mengira bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?”al-Mukminun:115.


Assalamualaikum.



Bagi peminat filem kung fu, pasti sudah dapat mengagak, apa sebenarnya yang akan saya bawa, kali ini, setiap kali menonton filem mengenai kung fu, saya jatuh cinta dengan wataknya, dengan kata- kata nya, dan yang paling penting, dengan semangatnya, bukan niat saya untuk mengagung- agungkan filem- filem yang bukan berimej islam ini, tapi, bagi saya, tiada salahnya jika jika mengambil sesuatu yang positif darinya, hanya yang positif.ok.

Sebut sahaja dengan filem bertema kung fu dengan tajuk apapun, misi yang dibawa adalah- jangan putus asa!

There’s are no accident.



kungfu panda Pictures, Images and Photos

Quotation yang diambil dari filem kung fu panda sangat bertepatan.

Anda pernah mendengar orang berkata

“aku tak minat dengan kos ni, so apa yang aku nak buat”

Biar saya ceritakan pengalaman saya, walaupun taklah berharga mana, tapi bagi saya ya.

Sebenar, sebelum masuk ke KUIS, saya diterima sebagai pelajar jurusan kejururawatan, sebab, saya betul- betul berminat untuk ke Palestin dan merawat mangsa- mangsa disana
(itu mindset saya waktu itu), tapi bila saya berada di depan pintu pusat konvokesyen untuk urusan pendaftaran, Abah panggil saya, dan suruh saya fikir balik, secara sekelip mata je, saya tukar pilihan saya, kepada jurusan perundangan, sebab itu pilihan ayah saya.

Saya tak fikir panjang, tak siksa diri, just accept that, saya teruskan belajar, tanpa berfikr, ini bukan pilihan aku, sebab ini adalah sesuatu yang Allah tentukan untuk aku.

Sebagai perbandingan untuk pencerahan, saya bawakan satu kisah seorang sahabat sebagai pengajaran, bukan celaan.

Saya ada seorang sahabat yang pernah menjadi roommate saya, pendek cerita, dia belajar dalam jurusan Al- Quran dan sunnah hanya kerana dipaksa oleh ayahnya, dalam semester ketiga atau keempat, dia memberontak dan mahu menukar kos, tak pergi kelas, hanya sebab nak gagalkan subjeck dan untuk membuktikan pada ayahnya yang dia memang tak suka kan kos tu.

Ini yang saya maksudkan menyiksa diri, hanya sebab nak pertahankan pendirian, dia sangggup merosakan, sebenarnya boleh sahaja jika dia terus tumpukan perhatian pada pelajarannya, dan membina masa depannya dengan kos itu juga.

- saya doakan dia terus Berjaya, walau apapun yang dia lakukan kini.


Empty you mind, focus!

Jackie Chan and Jaden Smith Pictures, Images and Photos

Watak Mr. Han yang dibawakan oleh actor kung fu terkenal,Jacky chan mengeluarkan kata- kata ini sewaktu menghantar anak muridnya, ke pertandingan Kung fu.- dalam filem baru. Kung fu Kid.

Dalam Kung fu, anda hanya perlukan fokus yang lebih untuk menang, jika anda berjaya mengalih fokus lawan anda, maka peluang untuk anda menang adalah lebih besar.

Realitinya dalam kehidupan, manusia sering jatuh atau berputus asa sebelum sampai sampai ke matlamat, pinjamlah semangat mereka yang mengamalkan kung fu, mereka bukan hanya berlatih kung fu dan berhenti setelah perlawanan mereka berakhir, tetapi terus meningkatkan mutu perlawanan mereka sehingga ke akhir hayat.


Sebagai seorang islam, matlamat akhir kita adalah untuk mati sebagai seorang islam yang istiqamah mengamalkan islam sebagai cara hidup, atau mati sebagai kekasih Allah, mati kerana Allah, dalam keredhaan Allah.

Dan manusia sering tersilap langkah kerana lupa dengan matlamat hidupnya.

Apa yang perlu anda lakukan adalah tidak berputus asa, fokus dengan matlamat akhir hidup dan mendekatkan diri pada Allah, InsyaAllah anda akan terus istiqamah hingga ke akhir hayat, Amin, persetankan apa yang menjentik jiwa anda untuk terus cintakan kehidupan, dunia adalah dunia, hanya sementara, letaklah dunia dibawah dagu anda- biar tak Nampak, sedang dia dekat, letakkan akhirat di depan mata, biar jelas meski ia jauh.focus pada matlamat kita iaitu untuk mencapai kebahagian di akhirat.-InsyaAllah!

See ya!
Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena