Beriringan ke Syurga~

Thursday, March 10, 2011

O My hero~

Abdul Halim sadulayev


"Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat

menyelamatkan kamu dari azab yang pedih(10) Kamu beriman kepada Allah dan

Rasulnya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu
. Itulah yang lebih baik

bagi kamu(11)"(As-Saff ayat 10-11)


SubhanaAllah, Alhamdulillah, WallahuAkbar.

Sejak kecil, kami adik beradik terbiasa dikenalkan dengan tokoh- tokoh pejuang islam seluruh dunia dari buku- buku milik Abah dan lewat video- video dari internet yang kami download sejak umur belasan tahun lagi, malah kadang kala, jika berkunjung dirumah sahabat- sahabat ibu dan bapa saya, kami akan dihidangkan dengan cd perjuangan umat islam serata dunia seperti di chehnya dan palestin misalnya. Kisah- kisah perjuangan inilah yang selalunya member inspirasi buat saya melakar kisah- kisah ini menerusi cerpen- cerpen yang saya karangi.

kalau kakak saya, tokoh islam yang amat diminatinya adalah Yahya Ayash, seorang jurutera muda tanah suci Palestin yang segala kemahiran yang dianugerahkan oleh Allah kepadaya digunakan untuk menegakkan agama Suci ini, Alhamdulillah, dia telah dijemput Allah dalam sebuah misi dan dia maut disebabkan terkena bahan letupan, InsyaAllah, moga- moga dia dianugerahkan syahid sebagaimana impian setiap insan yang mabuk dalam cinta Tuhannya.

Kalau saya sendiri, entahlah, terlalu banyak untuk saya minati dan saya cintai, cintanya saya pada mereka- mereka yang berjuang atas nama Allah dan demi menegakkan agama islam, takjubnya saya pada anugerah iman yang bergitu menyelubungi mereka, kagumnya saya pada mereka yang hanya melihat dunia sebagai barang tidak berharga dan sanggup menggadaikan nyawa demi merebut syurga.

Duhai pejuang agama Allah.yang telah dijemput Allah atau masih menunggu- nunggu giliran syahid.

Apakah aku yang imannya sekelumit dan sering tewas ini akan bersama denganmu dijalan menuju syurga nanti?

Apakah aku yang sering leka menggadaikan keindahan syuga yang kekal dengan dunia yang sementara ini akan menikmati kenikmatan syurga bersama- samamu nanti.

Duhai pemilik jiwa yang mabuk dalam cinta dan rindu pada Allah.

Apakah aku yang sering lupa dan meninggalkan perjuangan islam ini layak berada dibarisanmu meskipun dibaris paling belakang sekali.

Tentu sekali tidak, selagi aku tidak berusaha untuk menandingi imanmu.

Selagi aku tidak berusaha melonjakkan kecintaanku pada perjuangan.

Selagi aku tidak sedaya upaya melemparkan dunia ini jauh- jauh dan hanya nampakkan akhirat dan kematian dipenglihatan hatiku.

Penulisan kali ini sebenarnya ingin saya perkenalkan tentang seseorang yang telah terbunuh dijalan perjuangan menegakkan agama Allah ini(semoga beliau syahid), yang membuatkan hati saya benar- benar jatuh cinta dan cemburu dengan perjuangannya. Beliau yang saya maksudkan adalah pejuang chehnya, Abdul Halim Sadulayev.

Merupakan presiden termuda dalam sejarah chehnya, menjadi presiden chehnya member maksud pendedahan diri kepada kematian akibat dibunuh oleh musuh- musuh yang sentiasa mencari ketua pejuang sebagai sasaran utama, begitulah nasib presiden- presiden chehnya yang sebelumnya, seperti Djokhar Dudayev, Zalimkhan Yandarbiyev dan Aslan Maskhadov, namun demi Amanah yang telah diberikan, nyawa sanggup dijadikan taruhan.

Sebelum dilantik menjadi presiden, isteri beliau , ibu kepada lima orang zuriat mereka terlebih dahulu telah ditangkap dan disiksa demi mencari tempat dimana suaminya berada, namun berkat asuhan seorang mujahid, dan iman yang kental pemberian Allah, tidak satu maklumat pun keluar dari mulut isterinya pada waktu itu.

Beliau amat menampakkan diri sebagai pemidato dan pemikir yang hebat sewaktu diwawancara oleh wartawan.

Berikut adalah jawapan beliau sewaktu diwawancara.

Wartawan : Dunia islam kini seolah- olah tidak menunjukkan minat terhadap perjuangan pembebasan chehnya, bagaimanakah pendapat anda?

Abdul Halim sadulayev : Dunia hari ini telah berubah, jika sebelum ini operasi jihad hanya dilancarkan hanya dikawasan- kawasan kami, tetapi hari ini, jihad telah dilancarkan ditempat- tempat lain seperti Iraq dan Palestin, jadi tumpuannya terbahagi, dan kita lihat Negara islam berada dibarisan pertama dalam menghantar bantuan, kami tidak pernah merasakan umat islam tidak membantu kami, tetapi kaum muslimin sering menghantar barang- barang berharga merek asebgai bantuan kepad kami, dan kami tahu mereka sentiasa mendoakan kami, itu juga dikatakan sebagai sokongan.

Wartawan : Mujahideen chehnya sering dikritik sebagai selalu meletakkan sasaran serangan kepada warga Awam, bagaimana pandangan anda?

Abdul Halim sadulayev : semakin besar pembohongan yang disebarkan oleh Russia, semakin besar kepercayaan mereka, ini adalah propaganda yang disebarkan keseluruh dunia, sedangkan semua orang tahu yang mengeluarkan arahan untuk membunuh orang awam ini adalah putin dan pasukannya sendiri yang akan membunuh sepuluh orang awam bagi setiap seorang tenteranya yang terbunuh, dan mereka menyatakan itulah caranya untuk mereka mencapai kemenangan.

Tahun lalu, tentera rusia telah membunuh anak dan isteri dari salah satu mujahideen kami, malah dalam berates- ratus kes seperti ini lagi, dunia tidak menyatakan apa- apa, adakah isteri dan anak- anak dari mujahideen kami bukan dari kalangan orang awam dan tidak mengapa membunuh mereka?

Sewaktu dibunuh, seorang dari musuh yang telah terlibat dalam misi pembunuhannya dikatakan terpana melihat cahaya yang tebit dari wajah Abdul Halim Sadulayev, dan terkeluar perkataan “ lihatlah wajahnya” dari mulutnya secara tidak sedar kepada kawan- kawannya yang lain, malah mereka yang menangkap gambarnya yang telah dibunuh tersebut telah menyatakan kesediaan mereka untuk menyertai perjuangan Mujahideen, SubhanaAllah.

0 comments:

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena