Beriringan ke Syurga~

Thursday, March 24, 2011

Nota buat yang belum Berjaya.




Salam.

Saya bukanlah manusia yang layak berbicara dalam bentuk nasihat bagi menyembuhkan hati adik- adik lepasan spm yang mendapat result yang kurang memberansangkan atau tersasar jauh dari target yang sepatutnya lebih tinggi, Cuma, saya bercakap atas dasar manusia yang pernah bertemu dengan ‘gagal’ –( baca : tak capai target yang diimpikan untuk spm), dan walaupun masih belum menemui kejayaan yang boleh dipandang tinggi atau yang diharap- harapkan, namun, sayalah manusia yang pernah buntu selepas mendapat result spm dan rupa- rupanya ada sesuatu yang sangat indah menunggu dihadapan.dan saya harap adik- adik yang masih belum Berjaya, jangan jadi macam saya dulu yang pernah putus harap dan hampir hilang harapan untuk sambung belajar, sebab Allah dah janji, berdoalah, nescaya akan diperkenankan.

Teringat sebelum kami menduduki spm, Ustaz Nik rahim , memanggil kami calon- calon spm ke maktabah, seingat saya waktu itu spm hanya tinggal seminggu dua, kata- kata ustaz yang saya masih ingat sehingga kini ,



Spm bukanlah penentu masa depan awak, ingat tu, tapi tak bermakna awak tak perlu bersungguh, tapi, SPM bukan penentu masa depan awak semua.


Pheww, look so serius, (ustaz kami sgt serius), tapi betul apa, keputusan exam bukanlah penentu seratus peratus masa depan kita, ( err..sebenarnya menentukan kita nak pergi sambung blaja kat mana) , maksud saya, macam ni, cuba tengok kat IPTA, ramai yang boleh masuk u walaupun dapat dua tiga A, dan cuba mai sat tengok kat kolej, ramai jugak yang tujuh lapan A( pengajaran : isi boring UPU leklok ye) , jadi bukan saya nak cakap kat sini, - silalah jawab main- main sebab kalau dah rezeki kau , dapatlah kau masuk U tuh, em, ayat tu jujur sangat, tapi ayat yang sopan kira macam ni la. Rezeki, maut, jodoh pertemuan semuanya ditangan Allah, jadi janganlah anda stress tak bercakap seminggu menangis duduk dalam bilik sebab dapat satu A!

berbalik pada ayat ustaz tadi, saya faham, ustaz tak mahu kami terlalu focus jawab exam sebab nak masuk universiti, tapi belajar sebab- Allah, maka semuanya InsyaAllah akan dipermudahkan kalau kita ikhlas.

Okeh, saya dah kelaut.

Ha!

Jangan takut persepsi masyarakat aka mak ayah, adik beradik yang semua genius kecuali anda atau kawan- kawan yang semua best student maka anda menyesal tak sudah masuk geng budak pandai dan buat anda stress sangat sampai anda rasa anda lah paling tak guna dan looser! Bila dapat result yang amatlah mendukacitakan, weh~wake up lah, sila lupakan mereka yang meminggirkan anda apatah lagi yang memandang enteng kepada anda jika anda dapat dua tiga A mahupun takde A., dan bangkit untuk buktikan anda pun bolehlah wei~

ye,anda boleh!

Anda juga boleh mencuba jadi macam orang hilang ingatan dan buat tak tahu seolah- olah anda tak kisah langsung, lagi sekali ye, tak kiiisssaaah langsung dapat sikit A dalam SPM tu, makanya orang lain pun tak terasa nak pandang sengkek pada anda sebab anda pun tak beriya sedih dan nampak macam happy je, er, itu kalau nak test la.okeh.

Ada lagi satu peringatan ikhlas, kalau anda yang terbaca ni mempunyai adik, anak, kakak angkat, jiran, dan sebagainya yang dapat sikit A dalam SPM, silalah support dan bagi semangat sikit, jangan sekali- kali menekan- nekan mereka lagi dan mengejek menjelir lidah sebab, itu masa mereka ditimpa ujian, masa anda??.

Jadi adik- adik sekalian, mahupun ada yang berumur lebih tua, janganlah bersedih, la tahzan, don’t be sad, sebab percayalah~ Allah hidangkan sesuatu yang lebih indah dihadapan.

Samaada ini adalah pengajaran untuk anda yang sangat ‘rajin’ study, atau anda memang sangat rajin study(takde maksud tersirat) maka terimalah ujian Allah sebab Allah sangat sayang pada anda, atau lain- lain hikmah yang Allah nak beri, maka bersyukurlah dengan apa pun result yang anda dapat.

Ada orang Allah bagi result tinggi, tapi nanti masa nak masuk U dia diuji dengan dapat tempat tak best, kos tak kena, susah, hampeh, kawan semua takleh pakai, dan pelbagai ujian lagi (hehe..nak menyedapkan hati yang sedang bersedih), ermm, mungkin Allah taknak bagi anda duduk jauh dari mak ayah, nak bagi anda kawan best, tempat cantik, kat Malaysia ni sebenarnya banyak lagi tempat cantiktau tak ..ha, kan..! Bukan uk, scandanavian je yang cantik, InsyaAllah Malaysia banyak lagi tempat peranginan yang cantik.lagi..lagi.

Dah lah tu ye, saya sebenarnya terdetik nak menulis lepas tengok video di FB siang tadi ada orang cuba bunuh diri di KB mall Kelantan( negeri jatuh bangun sebagai budak sekolah menegah) dan kebetulannya semalam result keluar, harap- harap budak yang cuba bunuh diri tu bukan sebab gagal dalam SPM!



err, layan matlutfi jap.

3 comments:

MK yorke said...
This comment has been removed by the author.
MK yorke said...

video itu mengingatkan daku kepada ustaz don . HEE .
result kita bagaimana nnt lah agaknya keputusannya...

nessa syahirah said...

oh no yok, aku cuak ni result, sama2 doakan yek.

ha'ah, loghatnye macam ustaz don.huhu

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena