Beriringan ke Syurga~

Sunday, July 1, 2012

I want to be a writer?







“semua orang bisa menulis, tapi tak semua berhasil menjual penulisannya”

Entah kenapa, dialog filem nan satu ini, sering sahaja  bermain di fikiran saya, dan selalu sahaja memberi semangat kepada saya untuk terus menulis.

Kata orang sekarang bukan lagi zaman blog, tapi tidak bagi saya, minat membaca tidak tertakluk pada karya dari penulis bestseller sahaja, tetapi kadang- kadang berjam- jam masa yang saya habiskan untuk membaca dari blog ke blog, saya berminat dengan kehidupan manusia yang jelasnya berbeza, meneliti kehidupan orang  lain yang meskipun tidak dikenali secara fisic itu juga merupakan  bidang minat saya (^_^)

Sesiapapun bisa sahaja menulis, bahkan menulis tentang kehidupan sendiri itu selalunya  tidak mengecewakan, meskipun perkongsian sering dilihat sebagai mencari populariti mahupun menebar keaiban diri, tetapi khalayak pembaca menilai penulisan melalui hati, kerana ramai orang membaca menerusi hati. Kehidupan yang disusuri dengan kesungguhan disetiap perjalanan sering sekali memberi inspirasi, manusia yang sering bersemangat menjalani hidup sebenarnya menghadiahi semangatnya  kepada orang lain, maka teruslah menulis! Lebih- lebih lagi berkaitan kehidupan sendiri.

Ya, setiap orang bisa menulis, menjual atau tidak itu kisah lain, penulis yang tidak punya buku khusus hasil karyanya juga penulis, menulis dilembaran kertas- kertas nota juga penulis, menulis di blog juga penulis, yang penting setiap dari manusia yang membacanya jadi terjebak untuk terus membaca kerana penulisan itulah yang membawa perubahan keatas dirinya.

saya berkesempatan membaca kisah oki setiana dewi menerusi bukunya melukis pelangi, menanggapi oki seorang wanita biasa yang hanya bekerjaya sebagai seorang  pelakon yang bezanya lebih muslimah berbanding yang lain merupakan persepsi utama saya ketika menonton lakonannya di beberapa buah filem dan sinetron.  Namun selepas membaca kisah kehidupannya menerusi penulisannya ini, saya menjadi lebih tahu siapa dia sebenarnya dan selayaknya dia mengecapi apa yang dianugerahkan kepadanya pada masa kini, dan lakonannya menjadi lebih berkesan buat saya sekalipun itu filem yang sama sebelum saya membaca kisah kehidupannya.

Saya juga selesai membaca kisah ustaz hasrizal menerusi buku barunya ‘di Hamparan Shamrock kuseru nama-Mu, saya belum pernah membaca kisah penulis dalam buku- buku sebelumnya, dan untuk kali pertama ini, saya membaca kisah kehidupannya yang katanya dari sisi yang lain, dan kehidupannya yang diselubungi pelbagai ujian kehidupan itu menarik, inspirasi buat manusia yang tidak mahu menghargai kehidupan sendiri.
Menjadi seperti dua ikon penulisan ini sudah tentu masih jauh, tetapi karya yang bercerita tentang kehidupan sendiri itu berjaya mengangkat nama mereka sebagai seorang penulis yang baik.

 

Maka bermulalah menulis, kerana kisah kehidupan anda lebih menarik jika diolah dengan baik menerusi penulisan. Terlalu ramai penulis yang menulis di blog juga berjaya menyentuh hati ramai orang.

Cerita tentang kehidupan manusia itu menarik, maka berceritalah mengenai kehidupan secara telus.

Jika dirumah, bukan sedikit kisah kehidupan tokoh- tokoh yang mengisi ruang bilik kami, Alhamdulillah saya dikurniakan adik beradik yang gemar membaca dan berkongsi buku yang kami beli,dalam susunan buku tersebut, kisah tentang kehidupan manusialah yang lebih diminati.

Kisah perjuangan tokoh gerakan islam, kisah kehidupan manusia yang diuji, kisah perjalan tokoh- tokoh masyarakat, itu seni kehidupan yang diceritakan lewat penulisan. Yang begitu memberi inspirasi.

Ingat, menjadi penulis bukan hanya setelah kita berjaya menulis sebuah buku, bukan hanya setelah kita sudah berjaya mengisi kolum- kolum khas di majalah popular, mahupun setelah karya kita memenangi anugerah- anugerah tertentu, tetapi setiap dari kita penulis, jika dia menulis dari  hati. Ayuh menulis, kerana ada yang mereka tidak tahu sesuatu sehingga andalah yang menulisnya ^_^

1 comments:

Linda said...

Saya suka baca tulisan awak...;)

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena