Beriringan ke Syurga~

Wednesday, July 11, 2012

Wanita- wanita terhormat

Gambar hiasan 


Segenap lapisan manusia sudah tahu, wanita adalah  ciptaan Allah yang penting dalam membentuk peradaban manusia, seiring diri seorang wanita yang merupakan madrasah perdana buat generasi mendatang.

 Jika bagaimana terbentuknya dunia akan datang adalah dengan penilaian siapa dan bagaimana anak- anak mudanya sekarang, tidak pernah terkecuali anak- anak kecil juga penting untuk diserap ilmu mengenal Allah terlebih dahulu, ketika hidupnya sentiasa berdampingan dengan si ibu , Sedang ketika itu wanita- wanita terutamanya ibu- ibu sudah bersedia bagaimana mencorak generasinya akan datang. 

Maka jelaslah yang lebih utama adalah mendidik wanita, berperananlah seorang bapa, suami, abang dan adik lelaki, untuk membentuk masyarakat islam pada masa akan datang, dengan mendidik wanita- wanita terhormat di sekelilingnya sekarang.

Kewajipan mendidik wanita telah digariskan  didalam islam menerusi Firman Allah SWT didalam Al- Quran, Surah At- Tahrim ayat yang ke 6, “ Wahai orang- orang beriman, peliharalah diri dan keluarga kalian dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya malaikat- malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka, dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan”.

Dari Abu Sai’d Al- Khudri r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda :
“ Barangsiapa yang mempunyai tiga anak perempuan, kemudian dia berbuat baik dalam berhubungan dengan mereka dan bertaqwa kepada Allah atas (hak) mereka, maka baginya syurga” ( Hadith Riwayat Tirmizi dan Abu daud : hanya dalam riwayat Abu Daud, Rasulullah s.a.w. bersabda “ kemudian ia mendidik, berbuat  baik, dan menikahkan mereka, maka baginya syurga)

Juga hias- hiasan


Bahkan islam tidak pernah sekali- kali melarang seorang wanita menuntut ilmu terutamanya dalam bidang ilmu yang lebih mendekatkan dirinya kepada Allah, dalam sebuah hadith yang direkodkan oleh Imam Al- Bukhari, Rasulullah menyatakan bahawa, “ Sebaik- baik wanita adalah wanita-wanita ansar, rasa malu tidak menghalang mereka dalam mendalami agama”, bahkan terdapat ramai daripada wanita- wanita salaf terdahulu telah menjadi gudang ilmu dan sumber rujukan dalam bidang fiqh dan agama islam, namun kembali kepada seorang wanita itu sendiri agar benar- benar memanfaatkan hal ini dengan berusaha mendalam ilmu yang bermanfaat dan meninggalkan hal yang tidak diperlukan untuk lebih fokus pada bidang yang lebih terarah kepada peranan seorang wanita.

Seorang wanita seharusnya diberikan didikan yang bersesuaian dengan keberadaanya, seperti membaca, menulis, mengira, mendalami ilmu agama, mempelajari sejarah salafusoleh(asas) dan sehinggalah kepada bab yang lebih tinggi seperti dasar- dasar tarbiyah, mengurus rumah, dan bagaimana mendidik anak- anaknya kelak.

Tangungjawab mendidik wanita inilah yang diletakkan dibahu seorang ayah, suami, abang, adik lelaki dan juga anak lelaki bagi seorang wanita. Setiap dari mereka berperanan dalam memberikan pendidikan kepada wanita dibawah ‘pantauan’ mereka, tidak kiralah dengan mengajar sendiri, membiayai pengajian, mencarikan guru yang khusus dan pelbagai cara yang diizinkan syarak demi memberikan pendidikan bermanfaat kepada wanita untuk diamalkan mereka.

Masa depan islam memerlukan wanita- wanita yang berkualiti merangkumi kekuatannya dalam bidang agama, keindahan akhlaknya dan kebertanggungjawaban yang tinggi untuk mendidik generasi akan datang, maka didiklah wanita, usah diabaikan kerana tingginya nilai wanita dalam membentuk dunia islam akan datang tidak pernah dapat disangkal lagi.

 **Olahan dari sumber rujukan : Majmu'ah Rasail Al- Imam Asy- Syahid Hasan Al-Banna (Mar'ah Muslimah) .


0 comments:

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena