Beriringan ke Syurga~

Wednesday, July 1, 2009

Menyingkap Pemikiran Dr. House

DR House Pictures, Images and Photos

Salam.


Entry ni bukan entry berat kepala, ni entry saje-saje selepas lama menyepikan diri(kononnya), mintak maaf pada followers yang sangat tsabat(erk!) dalam menjenguk bog ini.

Baru melepasi fasa Imtihan, dan resultnya akan keluar seminggu lagi, jadi segala macam jenis mood menjadi-Bad Mood.(hehe..ye sangat la tu), InsyaAllah saya akan bercuti selama 3 bulan 3 minggu, untuk melanjut ke fasa hidup yang seterusnya.

Sepanjang seminggu bercuti(baru seminggu?), saya menjadi penunggu dirumah, TV? Hehe, dah jadi macam hak milik saya, computer?, dah jadi hak milik peribadi, tapi boring, sebab semua cerita tak best, ade, satu yang saya layan pagi-pagi buta lagi-HOUSE.



Saya suka Dr.House, err..bukan, suka wataknya. Saya suka jadi orang yang suka ikut kepala sendiri, tapi kerja tetap menjadi.

Saya ketengahkan lima karakter Dr.House:-

- Tak serius.
- Dr. yang Tempang
- Tak dengar cakap orang.
- Tak suka ikut prosedur.
- Kuat keyakinan dan kepercayaan terhadap diri sendiri.

Lima karakter, tak cukup pun nak gambarkan kegilaan house, memang gila-gila, siapa nak percayakan seorang yang buat kerja ikut sedap dia, rawat pesakit main teka-teka, tak serius, dan macam-macam lagi, tapi orang bawahan tetap salute kat house sebab setiap tekaan house akan menjadi akhirnya, walaupun melanggar banyak ‘pantang larang’ hospital, atau dengan kata lain , buat hospital tu macam milik dia sendiri. sampai kadang dr. cuddy yang skema ikut prosedur pun terpaksa ikut pemikiran house untuk selamatkan pesakit,alaa..cerita, biasalah, mesti nak angkat hero kan.

Setiap orang buat salah, yang tak best, manusia yang tak berani buat salah.hilang nikmat hidup..haha~

Yang penting!

Percaya pada dua perkara.

-Allah
-Diri sendiri.

Saya tak pernah rasa nikmat begitu bergantung bulat-bulat pada Allah selepas gerak kerja sebelum saya melangkah ke ‘medan maut’ ini, dan saya begitu ‘enjoy’ dengan hidup saya sekarang.

Yang part – bergantung pada Allah ni, confirm takde kat house, sebab tu lah untungnya orang islam, sama konsepnya dengan ilmu Psikologi, Islam beruntung sebab boleh mengkaji tentang Ruh yang tiada dalam konsep Psikologi Barat, jadi, inilah kelemahan Barat yang kononnya mengkaji konsep jiwa, tapi mengabaikan hakikat jiwa,sampai mempelajari ilmu jiwa tanpa konsep jiwa, contohnya nak kaji tingkahlaku manusia, tapi pergi uji Haiwan.

Setiap manusia akan melalui fasa ‘kejatuhan’ dalam hidup, saya pernah sampai tahap bila saya datang semua kawan lari,(suatu masa dulu..) phew~ kalau ingat balik memang makan dalam, tapi, tapi siapa suruh ingat, tak keterlaluan kalau saya cakap “ bodohlah manusia yang berjalan mengikut tapak kasut orang lain dalam salji yang tebal” maksudnya, hidup ikut telunjuk orang, sampai jatuh sebab kata-kata orang lain.

House/Cameron Pictures, Images and Photos

Saya bukannya jenis yang skema- tapi sebenarnya penyesalan tetap wujud –diakhir cerita(haisyh~), saya selalu kata pada teman-teman..

“Aku bukan jenis yang tak tidur semalaman sebab nak study”

Bunyi macam ‘Agah’, tapi nak dapat dinafikan, sebab tulah result saya tak sehebat sahabat-sahabat yang lain, nangis tetap nangis kalau result jatuh.~(penyesalan diakhir cerita)

Tak hairanlah kalau muka ni yang selalu turun musalla lambat masa sekolah dulu, tak hairanlah kalau muka ni juga yang selalu kena tulis nama sebab lambat turun prep,panjat pagar asrama?tu benda biasa.. sebab saya memang kebal dengan pandangan sinis dan cakap-cakap belakang orang, yang penting-percaya pada diri, tapi jangan la sampai tak dengar nasihat orang, tu melampauuu...(^-^)


* tapi kawan-kawan selalu cakap saya skema..(haiysh~)


7 comments:

Nurulain said...

haha

muka mmg skema la hang cah!

meh aku wat entry ttg adikku yg sengal..

wait okeh!

p/s:betul3x, smpai bila nak ikut ckp org.Gaya copy paste dlm masyarakat semakin menular nampaknya..haisyhh

nessa syahirah said...

huhu~

muke macam ni pun skema..hua2

da bace da entry tuh..hehe

Nurulain said...

"cis, bajet la tu eh..

saje je puji lambung2x sket.

nak uji tahap iman..huhu..ujian ujian."

nessa syahirah said...

haisyh~(^-~)

Unknown said...

salam ziarah~

saya nk donlot the house gak la...
tp kt mna ble donlot ek???

klu kt u tube 2 lmbt...epsd pn x lengkap...

nessa syahirah said...

eh, saya tak dwnload pun..

nengok kat axn..

slamat kenal..

Unknown said...

oooo...xpa la...sy xdak astro pn...huhu

ya..salam taaruf~

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena