Beriringan ke Syurga~

Friday, January 15, 2010

Sebagai Kekasih~



Malam ini terasa panjang dengan Air mata
Hatiku terasa pilu dengan derita yang mendera
Kutahan derita malam ini sambil menghitung bintang
Cinta membuat hati merasa terpotong- potong
Jika disana ada bintang yang menghilang
Mataku berpendar mencari bintang yang datang
Andai tidak kuingat jalinan antara kami
Kan kudapatkan hati ini memberontak tiada berkendali
Setiap kekasih tentu mengingatkan kekasihnya
Pertemuan setiap hari yang yang diharapkannya

- Syair yang dipetik dari buku bertajuk:
- cinta dan rindu menurut Al- Quran dan As- sunnah-
karya Ibnu Qayyim Al- Juaziyah



Dalam minggu ini juga, saya menerima berita tentang kematian Abang kepada seorang sahabat sefikrah di kampus, kemalangan, di ICU hampir seminggu dan akhirnya dijemput Illahi, saya cemburu dengan cara kematiannya, seorang Hafiz Al- quran lulusan Al- Azhar dan indah pekerti, namun yang amat mencarik- carikkan hati, Allahyarham meninggalkan seorang isteri yang baru lapan bulan dikahwini dan sedang mengandung tujuh bulan! moga Allah mencampakkan rasa ketabahan yang tinggi dihati isterinya yang juga seorang Hafizah lulusan Al- Azhar, mesir, dua- dua insan yang hebat, kalaulah saya isterinya, pasti saya sedih mendengar syair diatas.

Sudah tercatat dalam Al- Quran, semua yang bernyawa pasti akan mati, bahkan Malaikat pencabut nyawa juga pasti akan mati satu ketika nanti, hanya yang kekal adalah Allah SWT, Selepas mati, ada kehidupan lain pula yang menanti, selepas kita melalui alam Barzakh, berkumpul di Mahsyar dalam keadaan yang sesuai dengan amalan yang kita lakukan, kita akan dihisab, dan kemudian menuju antara dua jalan, ke Syurga, atau Neraka, itulah yang wajib kita imani dan yakini.

Manusia mana yang mahu dimasukkan kedalam neraka, setiap manusia yang beriman kepada Allah dan Rasulnya, pasti mengimpikan untuk mati sebagai kekasih-Nya, sebagai makhluk yang akan dapat melihat wajah Allah yang dirinduinya setiap detik dan ketika diAkhirat kelak, Ada manusia yang beribadat siang dan malam, namun ditentukan untuk mati dalam keadaan suul khatimah, mungkin kerana ibadahnya berisi riak dan takabbur, lantas Allah membalasnya dengan seburuk- buruk tempat itu, ada manusia yang leka dengan maksiat siang dan malam, namun dimasukkan kedalam Syurga dek taubat nasuha yang dilakukan disisa hidupnya, dan setiap manusia baik jahat atau baik, pasti inginkan syurga sebagai destinasi terakhir, kerana sudah didoktrin mindanya oleh ibu dan ayah sejak kecil, silapnya, terkadang ibu ayah hanya mengenalkan anak dengan Syurga, tidak pula pada Allah, sudah, terkapai-kapai pula si anak , mencari siapalah Kekasih Agungnya~

Ya, manusia yang cintakan manusia, pasti hidupnya hanya mahu bersama si kekasih hati, Ibu yang cintakan anak, mana mungkin mahu melihat anak mati, begitu juga dengan cinta makhluk dan Penciptanya, manusia yang cintakan Allah, pasti ingin mati sebagai Kekasih-Nya, Allah kasihkan hambanya yang taat akan perintah-Nya, Allah merindui hamba-Nya yang merindukan-Nya siang dan malam, selangkah makhluk mendekati dan mencari Allah, seribu langkah Dia didekatinya, SubhanaAllah~luasnya pintu yang Allah bukakan buat hambanya yang ingin bertaubat.

Anda pernah sedih mendengar berita kematian? Meskipun kematian insan yang anda tidak pernah bertemu dengannya, saya pernah, seorang yang saya hanya tahu kematiannya melalui beberapa blog sahabat, rupa- rupanya saya bukan sedih, tapi saya cemburu dengan kematiannya, sebagai seorang yang dikasihi semua pihak kerana Akhlaknya, nanti saya mati, adakah saya akan seperti itu? Mati sebagai kekasih semua manusia disekeliling saya, dan mati sebagai Kekasih Allah? Bila saya mati sebagai kekasih manusia yang kasihkan Allah, pasti mereka mendoakan saya mati sebagai kekasih-Nya!


Mahu mati sebagai kekasih Allah, jangan lakukan maksiat, mahu mati sebagai kekasih Allah, jalani segenap perintahnya, agar hati tenang mencintai-Nya, kerana perintah Kekasih hati sudah dilunasi, dan janjinya pasti ditepati!


3 comments:

jejak anbiya.. said...

subhanallah..alhamdulillah..allahhuakbar..semoga kita semua dapat bertemu dengan cinta teragung..aminn..semoga dalam redha allah selalu..

mawarcoklat said...

moga hafiz nya i2 m'bwa barakah yg besar buatnya.amin..

nessa syahirah said...

Amin, itulah yang diharapkan.

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena