Beriringan ke Syurga~

Friday, February 12, 2010

satu janji




Menjadi muslim adalah perjanjian untuk kita sedar akan satu hakikat, tubuh kita ini, apa pun yang kita perbuat, akibatnya kita yang akan tanggung diakhirat kelak

- nessasyahirah


Masa sekolah dulu, suka- suka hati je kami sambut valentine, tapi bukan dengan lelaki, tapi akan bagi- bagi hadiah atau note yang tulis happy valentine days pada kawan- kawan perempuan, hujahnya, valentine bukan untuk disambut untuk manusia yang bercouple je, tapi untuk cinta kita pada sahabat-sahabat, bila ingat balik, aduyaii~

Masa hari ibu, masing- masing sibuk nak wish pada bonda masing- masing, katanya walaupun hari ini berasal dari barat, kita tetap mengembirakan hati ibu kita dengan ucapkan hari istimewa itu, hari ibu, masing- masing berusaha nak masak itu inilah, nak tolong mak itu inilah, yang duduk jauh, akan telefon mak semata- mata nak wish happy mother day, waktu lain, dengan mak macam hampeh.

Hari guru? Entah siapalah yang reka hari guru, tapi best, dulu, kat sekolah ada majlis yang sangat best, dan cikgu- cikgu yang garang semua akan jadi sporting habiss..nak buat apa-apa, lantak koranglah..sampai ada pula yang ambil kesempatan yang kurang hajar dengan cikgu waktu hari guru, iyalah, hari guru kan sekali setahun je.

Birthday? Tak tahu pula sambutan hari jadi ni memang jatuh taraf wajib, sampai kalau ada kawan yang tak wish, terasa sangat disisihkan dan dilupakan, oh~.
Hari perkahwinan? Yeah~ tak taulah, sampai yang sanggup cukur kening dengan alasan, alah~ sekali seumur hidup je.berabis sakan, sampai ada yang sanggup berhutang sini sana, sekali seumur hidup kan..

Isu boikot, kita bermati- mati pertahankan makanan yang kita suka, hujahnya, alah~ HPA punya mahallah, ala, ada halallah, yang lain tak adalah, ni je yang ada dekat rak tu~cuba bayangkan, waktu anda keluarkan duit untuk beli colgate, atau pergi makan di starbucks, penjual tu bagitau, terima kasih, wang yang anda sumbangkan adalah untuk membeli senjata untuk membunuh rakyat palestin, terima kasih.

Facebook? Saya Cuma harap ada yang buka mata, saya tak anti lansung facebook, Cuma..takut, bayangkan apa yang dikatakan setengah pihak tentang facebook itu benar, selamatkah kita sewaktu dipersoalkan di hadapan Allah kelak? Sedangkan kita sudah diberitu, ya, kita sudah diberitahu, nanti depan Allah nak masih nak jawab tak tahu, saya Cuma berhati- hati, atau mungkin saya kurang mengkaji, jadi saya tidak terus menghukum.

Menjadi muslim adalah perjuangan kita berlumba- lumba menjadi yang terbaik dihadapan Allah.
Menjadi muslim adalah perjanjian untuk kita menerima hakikat, tubuh kita ini, apa pun yang kita perbuat, akibatnya kita yang akan tanggung diakhirat kelak.



Kita selalu katakan yang maju itu barat, hingga kita lupakan sumbangan ulama’ ulama terdahulu dalam setiap kemajuan itu, ya, kita memang mudah lupa.

Jihad, mengapa sampai ada yang katakan penjihad itu terrorist, sedangkan kalimah jihad itu perlu ada dalam diri setiap dari kita, sampai bila mahu berlepas diri dari jihad, ingatlah islam tak pelukan kita, kitalah yang perlukan islam itu, kita yang harus mencari jalan untuk mati sebagai
kekasih Allah! Jangan sampai kita tidak pernah berniat untuk mati syahid, Nau’zubillahiminzalik..ya Allah, bebaskan kami dari tipu daya dunia.

Kita hidup semakin jauh, kita bermati- matian mencari hujah pada sesuatu yang kita tahu dari barat, oh~ saya rindukan hidup dalam lingkungan islam yang sempurna, buleh tak kalau kita sama- sama usahakannya? Boleh tak kita sama- sama perjuangkannya? Boleh tak?

NS: sedih sangat melihat gambar bayi perempuan yang dibuang (dihurung semut) yang terpampang depan utusan malaysia hari ni.oh~ dunia.





0 comments:

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena