Beriringan ke Syurga~

Tuesday, April 27, 2010

Masalah Ukhwah Muslimat yang tak pernah selesai.

gambar hiasan




Hal ini mengingatkan saya pada dialog yang diutarakan oleh watak nyiai dalam filem Perempuan berkalung Sorban, katanya:-

“Setiap orang punya sikap, yang penting hormati sikap..”


Entah kenapa, saat timbul perasaan kurang menyenangkan pada sahabat- sahabat, ayat itu yang saya gunakan untuk pujuk diri saya berulang- ulang kali.

Kata orang- orang, masalah ukhwah itu sinonim dengan Muslimat, jadi kadangkala, asal timbul hal- hal berkaitan ukhwah muslimat, maka yang ditundingnya kearah semua muslimat, Katanya semua muslimat tidak mampu menyelesaikan masalah ukhwah sesama mereka, malu tak?.

Anda tahu? Bukan hanya kita yang muda- muda ni sahaja yang ada masalah dengan Ukhwah, tapi, bila saya duduk dikalangan muslimat Haraki yang dah mak mak , masalah ni turut wujud, jadi sampai bila~ nak selesai, kalau kita yang muda- muda ni pun asyik nak salahkan orang itu, salahkan orang ini.

Entahlah, mungkin kita ni memang emosi lebih sikit kot dari muslimin, tu yang mudah terasa sana sini , terbaran dan sewaktu dengannya, mood pun ikut dan dia nak berubah- ubah, yang penting! Masalah dalam hati tu, fikirkan aja, jika kita yang berada ditempat mangsa yang disakiti, oh~alangkah menyakitkan jiwa sungguh!

Jadi ramai yang ambil pendekatan untuk melupakan terus masalah dalaman yang wujud, yang penting, kerja tetap kerja, kalau duduk fikir masalah ukhwah sepanjang masa, jangan sampai gerak kerja dakwah tergadai.

Cuma bagi saya, nak dilupakan boleh, jangan dilupakan terus, takut membarah, masing- masing boleh jaga hati masing- masing, tapi susah kalau nak kawal semua orang, seperti ayat diatas, semua orang punya sikap, yang penting hormati sikap! Setiap orang lain sikapnya, kadangkala tak dapat dinafikan, kita punya susah ubat hati tak mahu marah- marah, tiba- tiba datang orang lain yang tak faham~ datang sergah- sergah, masa ni lah ukhwah teruji sungguh.

Saya ada Blog lain yang membicarakan secara khusus berkaitan Ukhwah, blog 'Beriringan ke syurga', bagi saya, ukhwah itu terlalu indah, jadi saya amat bersyukur jika ada manusia- manusia yang ingin berteman dengan saya, yang sudi untuk cuba memahami perangai saya, oh~alangkah bertuahnya saya dikurniakan sahabat- sahabat yang memahami, betapa saya bersyukur kepada Allah, jadi saya juga cuba untuk memahami mereka.

Lebih- lebih lagi dalam organisasi mahupun gerakan yang memperjuangkan Islam, jangan diabaikan soal ukhwah ahli, bimbang memberi kesan negatif pada organisasi kembali, ahli- ahli ibarat batu bata yang berselerak, jadi ikatnya dengan ukhwah, Rasulullah dahulu menjadikan persaudaraan sebagai perkara pertama ketika hijrah dengan baginda mempersaudarakan Muhajirin dan Ansar, jadi perjuangan menjadi lebih mantap, bukankah Allah juga mengasihi hambanya yang berjuang menegakkan islam dalam saf- saf yang rapi, biar ada pemikiran yang jitu untuk menyusun ahli dalam saf- saf yang tersusun, bila wujudnya masalah ukhwah, maka batu bata roboh dan pengingatnya terungkai~

“ Sesungguhnya Allah mengasihi orang- orang yang berperang untuk membela ugama-Nya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah- olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh” (Al Saff: 4)


Sebarang kelompongan yang merosakkan dan memberi kekosongan dalam saff ibarat memberi ruang kepada Syaitan untuk menjejaskan kecapaian matlamat perjuangan-Faham?

Sebenarnya saya tak jumpa sebarang Fakta kukuh yang menyatakan muslimat memang tidak boleh lari dari masalah ukhwah berbanding Muslimin, dan saya juga tidak tahu sejauh mana eratnya hubungan persahabatan dikalangan muslimin kerana saya tidaklah duduk dikalangan mereka yang pastinya, Cuma saya hanya melihat masalah ini kian serius dikalangan muslimat, dan ramai pula yang mengambil sikap tidak mahu menghiraukan permasalahan yang timbul kerana mengangap ianya hanyalah isu biasa yang tidak ada penyelesaiannya lagi, seperti yang saya katakana tadi, boleh jika kita mahu melupakannya, tapi janganlah dilupakan terus, dan jangan diseriuskan sangat, mungkin banyak inisiatif yang boleh diambil dalam menyelesaikan masalah ini dengan cara yang lebih cool~

Rehlah mungkin? Oh ya, usrah, jangan ditinggalkan kerana salah satu objektif usrah adalah mengeratkan ukhwah, so, jangan mengada- ngada nak tinggalkan Usrah, termasuklah saya! Hehe..




0 comments:

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena