Beriringan ke Syurga~

Sunday, September 5, 2010

wanita hamba fesyen.


errrr...

3.15 pagi, malam 27 Ramadhan, hingga saat ini, barulah saya menulis sesuatu untuk diisi didalam blog.

Pagi semalam, selesai mendengar kuliah subuh di masjis Al- Falah, berdekatan rumah, kami menuju ke jalan TAR, mahu mencari baju raya kononnya( bukanlah baju raya sangat, tapi ini peluang untuk dapat baju baru=)dalam jam sepuluh lebih, jalan TAR semakin dipenuhi.

Sambil berjalan- jalan, mata melilau- lilau, entah, hajatnya mencari Abaya hitam, namun sepanjang yang singgah dimata, tiada pula yang berkenan dihati.

Seronok melihat wajah- wajah riang terutamanya kanak- kanak mendapat baju baru, teringat zaman kanak- kanak dulu- dulu, kata mak, kami adik- beradik tidur sambil peluk kasut raya baru!

Kami berjalan- jalan dulu, mahu memilih- milih.

Dalam kegembiraan , ada juga rasa kurang senang menyinggah.

Manusia hamba fesyen.

Jarang saya berkesempatan turun KL begini, kami yang adik beradik perempuan jarang dibenarkan mak abah keluar dengan kawan- kawan melainkan untuk urusan yang benar- benar perlu sahaja mahu keluar shopping dengan kawan?-minta maaf.

Lewat malam sebelumnya, saya dan akak ada berbual panjang, perihal manusia yang semakin menjadi hamba kepada fesyen.

Maka bila melihat dengan mata sendiri, perbualan malam itu menyinggah kembali ke benak.
Bayangkan kami melihat kebaya nipis dan ketat dengan harga rm130.00, masakan dijual jika sudah tahu tidak akan ada yang membeli, pastinya baju itu akan tersarung ketubuh seseorang pagi raya nanti.jika dihitung- hitung, kain nipis itu pastinya sangat murah, jika dijahit, RM30.00 ringgit, dan diletak sedikit labuci, nah, mahalkan, manusia yang bukan hamba fesyen tentu tidak mahukannya.

Memang fitrahnya manusia itu lebih- lebih lagi perempuan mahu kelihatan cantik sekurang- kurangnya dimata sendiri, malah Allah juga sukakan kecantikan, malangnya fitrah murni itu jika dicalari dengan murka Tuhan, maka apalah ertinya lagi.

Manusia kadang- kadang tidak seharusnya diberi kesempatan, kerana bila diberi kesempatan yang sedikit, mahu ditambah- tambah, hingga menjadi dosa pula.

“tidak salahnya pakai gincu sedikit, biar tidak pucat”

“pakailah yang bewarna ceria sedikt, biar tak nampak tua”

“ tudung biarlah up to date sedikit, baru ada minat orang nak ikut pakai tudung juga”
Selalunya dialog- dialog ini yang kita dengar, akhirnya..

Wajah yang cantik semula jadi, menjadi persis opera cina.

Baju sudah warna merah menyala, berkilat- kilat lagi.

Selendang sudah jarang dan singkat.

Jangan memandai- mandai, jangan pakai tudung berbelit sana berbelit sini dengan alasan mahu mengajak orang lain turut ingin memakai tudung, hidayah itu milik Allah, jika benar mahu menarik minat orang lain biarlah dengan cara yang betul. saya juga pernah melihat seorang wanita yang bertudung hanya selepas melihat filem ayat- ayat cinta, namun watak Aisyah dalam filem itu tidak pula saya lihat berbaju terbelah sana terbelah sini, atau tudungnya berlabuci sana berlabuci sini.(setakat yang saya nampaklah)


Bisikan- bisikan syaitan yang kadangkala terbit dari mulut manusia seringkali membuat manusia lupa, dia sebenarnya punya Tuhan.

Kata akak mereka ini sebenarnya tidak yakin dengan diri sendiri, selalu mementingkan pandangan orang lain sehingga menyeret diri mencari kepuasan palsu dan nafsu yang tidak berpenghujung.

Sehingga tidak sedar diri sudah bertuhankan Fesyen, mahu solatpun teringat, baju apalah yang terkini dan sensasi.~

Ribuan ringgit habis untuk makeup, baju yang uptodate, minyak wangi, handphone mahal, dan sebagainya, inikah erti kebebasan sebenar yang mahu dicari?

Dan wanita islam yang hanya tinggal diam dirumah, menjaga keperluan suami dan anak- anak dilabel sebagai tertutup lagi jumut?

Malah bagi saya mereka yang terlalu mengikut perkembangan fesyen atau yang menjadi hamba fesyen ini benar- benar punya masalah emosi, hari- hari terpaksa berfikir, cantikkah aku hari ini, adakah yang akan melihat aku nanti, antara aku dan dia siapa lebih cantik dan kurus dan bermacam- macam lagi soalan- soalan pelik akan muncul.Ah~ itu belum masuk berapa banyak duit yang habis sebulan untuk ganti alat solek yang habis.

Kadangkala menggunakan alasan – untuk suami. Sedangkan menyolek untuk keluar lebih tebal dari sewaktu berhias untuk suami, kerana itu lebih baik jika menjaga kecantikan dalaman, supaya tidak perlu ditambah apa- apa, sudah cantik berseri- seri, maka sang suami silalah kerap memuji kecantikan asli sang isteri agar dia lebih berpuas hati dengan apa yang dimilikinya.
Maka haruskah disiksa diri semata- mata mahu dikatakan cantik, mahu dipandang lelaki, mahu menjadi lebih sempurna dari orang lain?

Maka inikah kebebasan yang kamu cari?

Diulang, inikah kebebasan sebenar yang kamu cari?


Mari mendidik nafsu.
Jauh sekali saya mahu merasakan dirilah yang lebih mulia dan terpelihara, kalau semata- mata begitu, malas saya mahu menulis panjang- panjang begini,namun, biarlah dari hati kehati, saya menulis dari hati, biarlah tepat kehati anda semua.

Dalam Tazkirah usai Solat terawih tadi, ustaz menceritakan sesuatu yang amat menyentuh hati saya.
Perihal kanak- kanak di acheh, setelah empat tahun kejadian bencana tsunami berlalu.

Satu saat ustaz kesana,( ustaz juga pernah menuntut disana), banyak perubahan telah berlaku, pondok tempat ustaz belajar dahulu sudah menjadi bangunan tiga tingkat yang lengkap berhawa dingin.

Saat solat subuh, dibelakang bahagian tangga, ada sekumpulan kanak- kanak sedang lena tidur, hampir semua tidak berbaju dan hanya berseluar pendek, waktu ustaz kejutkan, mereka tidak mahu bangun,malah menyinga memandang ustaz.

Sudah dua tiga kali kejut, ustaz akhirnya geram dan memukul mereka dengan kain, mereka tidak mahu juga, ada yang beralih tempat, dan menyambung tidur semula.

Ustaz mula pelik, ditanya kepada orang- orang disitu.

“anak- anak siapa diorang ni, degil sangat” mereka tidak menjawab dan hanya menyuruh ustaz bertanya kepada Tok Guru.

Sewaktu bersarapan bersama Tok Gurunya, Ustaz bertanya perihal kanak- kanak ‘degil’ sebentar tadi.

“kamu pukul mereka?” tanya Tok guru, ustaz mengiyakannya.

“kenapa dipukul..mereka itu anak- anak mangsa tsunami yang dikutip di merata- rata, di tempat sampah, di tepi- tepi jalan ..” Ustaz terkejut.

Kata Tok Guru lagi, mahu makan menggunakan pinggan dan minum menggunakan cawan pun mereka tidak tahu, persis binatang,liar.

Jika ditangkap dan dibawa kepondok itu, paginya mereka akan lari.
Bayangkan, sewaktu kejadian tsunami mereka berumur 2 tahun, dibiarkan di tempat yang tidak terurus, dan sewaktu mereka berumur enam tahun atau beberapa tahun pun, siapa pula yang mengajar mereka menjadi manusia?

Jadi tujuan mereka membawa kanak- kanak itu adalah untuk menjadikan mereka mengenal perwatakan manusia, kemudian barulah mencorakkan mereka dengan islam, jadi harus dididik selembut yang mungkin.

Barulah ustaz faham.

Pada tahun lepas, Ustaz kesana lagi, hajatnya ingin bertemu dengan anak- anak jalanan itu, sewaktu mereka dipanggil Tok Guru supaya ke surau tempat ustaz menunggu.
Alangkah terkejutnya ustaz, mereka yang dia kejutkan subuh itu kini sudah berjubah putih, berkopiah, meletak kain di tengkuk, dengan janggut- janggut nipis, malah mampu menjadi Imam Solat! SubhanaAllah..

Nafsu itu mampu dididik...
cara keras mahupun selembutnya.


Waktu kecil, jika kita tidak diajar bersabar menunaikan solat, entah mampu atau tidak kita solat dengan hanya mengharapkan redha Allah kini, kalau dulu kita tidak belajar menahan lapar dan dahaga, entah boleh atau tidak kita berpuasa di bulan Ramadhan ini.


Jika hari dan saat ini, jika kita tidak belajar bersederhana dalam berpakaian dan berpakaian dengan sempurna menutup aurat, bila lagi, takut- takut nanti sudah terlambat, mahu bertudung labuh nanti, takut panass...Nau’zubillah.

Maka ayuh belajar merasa cukup dengan apa yang ada, usahlah memeningkan kepala dan menyerabutkan fikiran memikirkan perkara yang sepatutnya kita tidak fikir, usahlah hidup menjadi hamba fesyen, belajarlah bersyukur dengan apa yang kita miliki, itulah yang terbaik yang Allah berikan buat kita yang kadangkala orang lain tidak berkesempatan memilikinya.

“ dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar”
(Al-Ahzab : 71)

0 comments:

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena