Beriringan ke Syurga~

Tuesday, April 16, 2013

PRU 13 : Bicara hati pengundi muda



Bahang PRU semakin panas, pertembungan kali ini lebih hebat, saya pengundi wanita muda, yang pertama kali ingin memilih dan melontarkan penyaksian. Betapa tidak sabarnya hati saya ketika ini. Semua orang tahu negara kita sedang tenat, jika dikata inilah keamanan, saya kata tidak, suasana semasa negara saya begitu menakutkan, ini bukanlah tindakan berlebihan, Cuma semua orang pasti mengaku, ya negara saya, Malaysia, negara kita juga, memang sedang tenat, jika tidak, itu mungkin negara anda.  Tidak perlulah saya ceritakan keburukannya, jika anda bijak, anda sudah tahu, kerana infonya melata, Cuma tinggal atas diri kita untuk menilai, dengan tapisan- tapisan yang sepatutnya.

Mungkin kerana saya dibesarkan dalam keluarga yang mencintai perjuangan menegakkan islam, seperti yang ditonjolkan ayah dan ibu yang tidak duduk diam saya sejak kami masih kecil, maka tidak dinafikan saya terikut- ikut dengan langkah ini, mungkin juga kerana saya sendiri melihat mak dan abah yang begitu berserdehana dalam hidup demi membesarkan anak- anak dalam suasana islamik dan tejaga di Kelantan dimana tempat kami enam beradik dihantar bersekolah jauh dengan hati yang berat, dan mungkin juga kerana Allah meletakkan sahabat- sahabat yang baik di sekeliling saya, atas keadaan- keadaan inilah yang tidak lansung meyakinkan saya untuk mengundi Parti islam  dalam PRU13 ini.

Namun ketika saya lebih kenal tentang perjuangan ini, ditempat yang ada satu golongan yg sangat bersusah payah menegakkan islam di negara saya Malaysia, saya makin jadi cinta akan jalan ini, saya tidak mahu hanya menjadi penyokong, tetapi saya ingin menjadi pendokong yang sama- sama menggerakkannya. Supaya satu hari ketika Allah ingin mengurniakan kemenangan pada islam seperti janji-Nya, saya tidak malu menikmatinya. Syukur setinggi- tinggi pada DIA yang merangkul kami untuk masuk kedalam jalan ini, memang tiada kemewahan yang dihidangkan, tiada karpet merah dibentangkan, bahkan ramai yang meremehkan, tetapi itulah yang menguatkan pejuang islam zaman- berzaman.


Saya tidak mahu menyalahkan mereka yang tidak mahu mengambil tahu tentang politik, siapa tahu, mereka memang bukan dibesarkan dalam keluarga yang cakna tentang politik, atau mungkin saja iya, tetapi hati mereka masih belum tergerak untuk campur tangan kerena pandangan negatif tentang kotornya politik masih belum terhakis dari dalam diri, seperti lewat petang kelmarin, ketika kesebuah kedai, saya terdengar perbualan dari dua orang jurujual, si A bertanya tentang balik mengundi, dan dijawab si B dengan nada jengkel tentang betapa tidak mahunya dia mengambil tahu tentang politik apatah lagi balik mengundi kerana difikirkan membazir dan tidak ada faedahnya, baiklah saya tidak mahu menyalahkan lagi, kerana mahu memahami mungkin saja situasi- situasi sekeliling yang memaksanya berfikiran begitu, seperti mana situasi yang saya alami dalam proses sepanjang saya dibesarkan.

Tetapi jauh disudut hati, saya berharap disaat akhir ketika hari pengundian, kita tergerak hati untuk melakukan perubahan, di saat akhir nanti akan ada cahaya yang menyelinap ke dalam hati, ya negara saya Malaysia sedang tenat, marilah sama- sama membantu melakukan perubahan, marilah sama- sama membantu kemenangan islam. Atau jika tidak begitu, berdoalah dari jauh Allah memenangkan islam untuk kali ini, siapa tahu doa anda yang dikabulkan, atau jika tidakpun, ketika Allah memberi kemenangan nanti, bantulah mengisi kemenangan islam, jangan jadi penentang, jangan jadi pemusnah ya.

Tidak sabar melihat betapa indahnya kehidupan di bawah pemerintahan islam, kegemilangan islam pasti kembali, fajar islam pasti menyinari, atas jalan ini, semoga hati- hati kita bersatu untuk membantu kemenangan islam, bukan masanya lagi berdiam diri, bantulah islam dimana- manapun, laporkan diri untuk sama- sama bekerja, ini bukan lagi pilihan, ini kewajipan. ^_^

0 comments:

Powered by Blogger.
=)

Followers

Search This Blog

© Nessa Syahirah, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena